De Duitse fabrikant van luxe-auto’s BMW zet met de koolvezelauto’s i3 en i8 voor het eerst serieus in op elektrische modellen. Daarbij werken de Duitsers ook aan een eigen systeem om de accu’s sneller en draadloos te laden.

Het opladen van een elektrische auto is nog altijd één van de zwakke punten van deze energievorm. Het moet vaak, lang en is kwetsbaar. Daarom wordt er gewerkt aan het inductief laden van de accu net als bij een elektrische tandenborstel. BMW werkt er ook aan.

Draadloos laden elektrische auto: inductie

Het Beierse merk heeft immers al twee i-modellen die grotendeels afhankelijk van het laden, zeker als je zuinig onderweg wilt zijn. En in Duitsland zullen andere merken spoedig volgen. BMW heeft nu met Daimler een overeenkomst gesloten om samen de techniek en een standaard te ontwikkelen voor het inductief laden van elektrische auto’s en plug-in hybride modellen.

Het systeem zou moeten bestaan uit een spoel in de bodem van de auto en een plaat met een spoel bijvoorbeeld in de garage. De stroom kan dan contactloos worden overgebracht met een 3,6 kiloWatuur. Volgens BMW gaat er slechts tien procent verloren bij het laden.

Afhankelijk van de grootte van de accu, kunnen de meeste auto’s in circa drie uur worden geladen. Er wordt gewerkt aan het iopvoeren van de stroomtoevoer naar 7 kiloWattuur.

www.carros.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl