- De Duitse autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz hebben in het derde kwartaal van dit jaar flink minder auto’s verkocht in China.
- Bij BMW stortte de Chinese verkoop met 30 procent in. Mercedes-Benz verkocht 13 procent minder auto’s in China.
- Chinezen lopen niet warm voor Duitse elektrische auto’s en kiezen vaker voor auto’s van Chinese merken, die meer entertainmentfuncties bieden.
- Lees ook: Duitse autofabrikanten willen vriendjes blijven met China: verzet tegen importheffingen EU op Chinese elektrische auto’s
BMW en Mercedes-Benz hebben in het derde kwartaal van dit jaar flink minder auto’s verkocht in China. De twee Duitse autofabrikanten kampen in de grootste automarkt ter wereld met een aanhoudende zwakke vraag naar luxewagens en elektrische voertuigen.
BWM zag Chinese verkoop met bijna een derde dalen
BMW verkocht tussen juli en september bijna 30 procent minder BMW’s en Mini’s in China. In zowel het eerste als het tweede kwartaal verkocht BMW nog 5 procent minder auto’s in het land.
Door de forse verkoopdaling in China zag BMW de totale autoverkopen in het afgelopen kwartaal met 13 procent dalen. Volgens BMW had een terugroepactie door problemen met de remsystemen ook een negatieve impact op de verkopen.
Concurrent Mercedes-Benz verkocht in het derde kwartaal 13 procent minder auto’s in China, waarbij vooral de vraag naar dure modellen zoals de S-klasse en Maybach onder druk stond. Ook worden de nieuwste elektrische voertuigen van het bedrijf lauw ontvangen door consumenten in China.
Daarnaast kiezen Chinese jongeren steeds vaker voor binnenlandse automerken, die vaak zijn uitgerust met geavanceerdere entertainmenttechnologie. De totale verkopen van Mercedes-Benz zakten in het afgelopen kwartaal met 12 procent.
China is belangrijke afzetmarkt voor Duitse automakers
Het nieuws van de lagere verkoopcijfers komt op een gevoelig moment voor de auto-industrie, want de Europese Unie gaat de importtarieven op Chinese elektrische auto's sterk verhogen. Dat besluit van EU-lidstaten is tegen het zere been van Duitse autofabrikanten. China is namelijk een belangrijke afzetmarkt. BMW, Mercedes-Benz en concurrenten vrezen dat hogere importtarieven op Chinese auto's leiden tot een handelsconflict waar zij zelf ook de dupe van worden.
China heeft namelijk al gedreigd met vergeldingsheffingen op Europese auto's met grote brandstofmotoren. De tegenvallende autoverkopen in China en de afnemende vraag naar elektrische voertuigen hebben al gezorgd voor een golf aan winstwaarschuwingen in de Duitse autosector. Ook BMW en Mercedes-Benz hebben onlangs hun winstverwachtingen voor het hele jaar verlaagd.