De i-divisie van BMW gaat een compleet nieuwe koers varen. Was eerst elektrificatie het hoofddoel, nu zijn de bakens verlegd richting autonoom rijden.

De bekendste modellen die de i-divisie van BMW heeft voortgebracht zijn natuurlijk de i3 en de i8. Maar gezien het feit dat BMW de merkrechten op de namen i1 tot en met i9 heeft vastgelegd, werd verwacht dat we de komende jaren meer elektrische auto’s van het Duitse luxemerk mochten verwelkomen. De i5 bijvoorbeeld, een vierdeurs sedan die Tesla en de Porsche Mission E van stevige concurrentie moest voorzien.

Of die modellen er komen is nog maar de vraag, nu Klaus Froehlich, lid van de directie van BMW, heeft bevestigd dat de i-divisie zich voortaan op autonoom rijden gaat richten, schrijft Carros.nl. Dat recent vier belangrijke leden binnen het ‘i-team’ naar een Chinese startup overstapten was al een teken aan de wand.

Ook de verkoopcijfers van de innovatieve i3 vallen tegen. Met 25.000 verkochte modellen wereldwijd is de i3 bepaald geen Tesla Model 3, die binnen een paar weken tijd al bijna vijftien maal zoveel reserveringen kon optekenen.

ReachNow

Dat BMW eerder dit jaar zijn Duitse deelautoproject DriveNow uitbreidde naar de VS in de vorm van ReachNow kan niet los worden gezien van nieuwe insteek van de i-divisie. ReachNow wil op termijn privé-chauffeurs inzetten, waarbij het een concurrent van Uber en Lyft wordt.

Om echt de strijd om de consument aan te kunnen gaan moeten de auto’s die worden ingezet over een paar jaar autonoom kunnen rijden, want de taxi-dienst zonder chauffeur wordt alom beschouwd als ons voorland.

Taxidiensten zijn hip

En dat zien meer (toekomstige) autofabrikanten. Recent kocht General Motors zich voor 500 miljoen dollar in bij Uber-concurrent Lyft en nam Daimler taxi-app MyTaxi over en deed het een investering in limousine-dienst Blacklane. Apple investeerde 1 miljard dollar in het Chinese Didi Chuxing, een aanbieder van taxi's, luxe auto's en chauffeurs. En Toyota nam een aandeel in Uber, terwijl Volkswagen 300 miljoen pompte in Gett.

Door nu de koers te verleggen richting autonoom rijden, denkt BMW een graantje mee te kunnen pikken van het verwachte succes van de zelfsturende auto. Analisten van Exane BNP Paribas voorzien dat er rond 2025 wereldwijd 9 miljoen autonome auto’s verkocht worden.

Lees ook op Carros.nl

NextEV: nóg een concurrent voor Tesla

Nieuwste trend 'occasion lease' vooral interessant voor zzp'ers

De taxi-dienst: het nieuwe goud voor automakers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl