BMW zet fors in op elektrisch rijden en ook dochtermerk MINI haakt aan bij de trend. De MINI E! moet in 2019 op de weg rijden.
De MINI E! ziet het levenslicht op de Frankfurt Motor Show, die over iets meer dan een week opent in de Duitse stad.
De exacte specificaties laten nog even op zich wachten, maar we kunnen niettemin al een paar dingen onthullen over deze wagen.
Herkenbaar en toch anders: de MINI E! heeft dezelfde ovale koplampen als zijn ‘gewone’ broertje, maar heeft gele accenten en velgen met een plus-vormig patroon.
Foto: BMW
Hier zie je hoe de ogen, die doen denken aan de legendarische Kever, echt opvallen.
Foto: BMW
Vlak voor het achterwiel plaatsten de ontwerpers een kleine spoiler om de luchtweerstand te verminderen, vertelde hoofddesigner Christopher Weil.
Foto: BMW
Bron: Autocar
Volgens Weil zijn de wielen, met hun asymmetrische ontwerp, geïnspireerd op de jaren tachtig.
Foto: BMW
Bron: Autocar
Wat je op de elektrische MINI niet vindt is chroom, terwijl dat bij de vorige modellen nog prominent aanwezig was. Dit ontwerp moet volgens Weil een stuk eigentijdser zijn. Maar het is nog niet zeker dat de gele accenten op het productiemodel blijven.
Foto: BMW
BMW werkt hard aan een sprint op de elektrische markt. BMW brengt een elektrische X3 uit in 2020 en de volgende iNext in 2021.
Foto: BMW
Tegenwoordig hobbelt BMW dus wat meer achter de concurrentie aan, terwijl het Duitse bedrijf juist vroeg - waarschijnlijk te vroeg - probeerde door te breken met elektrische auto's. In 2008 presenteerde het concern al de eerste MINI E.
Foto: BMW
Die MINI mondde uiteindelijk uit in de eerste versie van de i3, de eerste elektrische auto van BMW.
Foto: BMW
De specificaties kennen we nog niet, maar we durven de gok wel aan dat de MINI E! over twee jaar minstens de actieradius van de i3 moet hebben. Die ligt nu op 160 kilometer. Daar zal de Duitse bouwer minstens nog 300 kilometer bovenop moeten doen om echt de strijd aan te kunnen gaan met bijvoorbeeld Tesla.
Foto: BMW