- Socialmediaplatform Bluesky kent sinds de verkiezingszege van Donald Trump in de VS een opmerkelijke groei.
- Het platform presenteert zich alternatief voor X van Elon Musk en lijkt in veel opzichten op het ‘oude’ Twitter.
- In een nieuwe financieringsronde wordt Bluesky naar verluidt gewaardeerd op 700 miljoen dollar.
- Lees ook: Mark Zuckerberg stopt met feitenchecks op platforms in de VS
Socialmediaplatform Bluesky zit in de laatste fase van een nieuwe financieringsronde, die geleid wordt door durfinvesteerder Bain Capital Ventures. Bij deze kapitaalronde zou het socialemediabedrijf gewaardeerd worden op ongeveer 700 miljoen dollar, volgens drie ingewijden met wie Business Insider sprak.
Bluesky en Bain Capital Ventures wilden geen commentaar geven.
Ruim een jaar geleden had het socialmediaplatform Bluesky 3 miljoen gebruikers. Daarna groeide het platform naar bijna 26 miljoen gebruikers eind 2024.
Bijna de helft van die nieuwe gebruikers sloot zich aan in de laatste anderhalve maand van afgelopen jaar, nadat Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen had gewonnen. Bluesky lijkt in veel opzichten op het oude Twitter, dat onder leiding van Trump-adviseur en techmiljardair Elon Musk een radicale transformatie heeft ondergaan en is omgedoopt tot X.
Sommige gebruikers van X zouden na de verkiezingszege van Trump en de toenemende politieke invloed van Musk de voorkeur geven aan Bluesky.
Bluesky haalde afgelopen jaar tijdens een financieringsronde 15 miljoen dollar op en in 2023 kreeg de startup 8 miljoen dollar van financiers. Het is onduidelijk hoeveel kapitaal Bluesky krijgt in deze nieuwe ronde, die nog moet worden afgerond.
Snelle groei Bluesky na overwinning Trump bij verkiezingen in de VS
Bluesky zei eind november tegen Business Insider zo snel te groeien dat het bedrijf dataservers moest toevoegen om de groei in goede banen te leiden. “We zijn de afgelopen acht dagen elke dag met een miljoen gebruikers gegroeid, wat onze prognoses heeft overtroffen. We zouden in 2025 nieuwe servers krijgen, maar dat moesten we versnellen”, zei operationeel directeur Rose Wang van Bluesky.
Bluesky werd oorspronkelijk opgericht in 2019 als een intern project bij X, dat toen nog Twitter heette. Destijds was Jack Dorsey nog topman bij Twitter. Bluesky werd in 2021 gelanceerd als een zelfstandige Public Benefit Corporation onder leiding van Jay Graber.
Dorsey stapte afgelopen jaar op als commissaris bij Bluesky en bekritiseerde de app vanwege het “letterlijk herhalen van alle fouten” van Twitter.
Met de nieuwe financiering wordt ook voor Bluesky de uitdaging om een werkend verdienmodel te ontwikkelen. De dienst heeft nog steeds geen advertenties. Bovendien gaf Bluesky in 2023 aan niet afhankelijk te willen zijn van advertenties om het bedrijf in stand te houden.
“We geloven dat er betere strategieën moeten zijn om sociale netwerken in stand te houden die het niet nodig maken om gebruikersgegevens te verkopen voor advertenties", aldus het bedrijf in een blogpost van medio 2023.
De gebruikersinterface van Bluesky ziet eruit als een kale versie van X. Bluesky presenteert zichzelf als een meer idealistisch en veilig alternatief. Het bedrijf voegde veel nieuwe functies toe in 2024, waaronder hashtags, directe berichten, het delen van video's en trending topics.