• Bluesky, een alternatief voor X (voorheen Twitter), verwelkomt sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen miljoenen nieuwe gebruikers.
  • Het platform doet volgens gebruikers denken aan ‘het oude Twitter’, met een optimistischere toon en meer respect voor anderen.
  • Socialmediaonderzoekers vertellen Business Insider dat heel wat X-gebruikers wachten tot er voldoende mensen op Bluesky zitten, voordat ze zelf overgaan.
  • Lees ook: Socialmediaplatform X verzamelt stiekem politieke opvattingen van gebruikers

Bluesky heeft nog een lange weg te gaan voordat het een echte uitdager wordt voor socialmediaplatform X van Elon Musk en Meta’s Threads. Wel heeft het alternatieve platform de afgelopen weken miljoenen nieuwe gebruikers weten te trekken. Die gebruikers hebben behoefte aan een eenvoudiger platform met een vleugje nostalgie, in de vorm van een optimistische sfeer en respectvolle discussies.

Deze week schoot Bluesky naar de top van Apple’s App Store en Google’s Play Store, wat betekent dat veel nieuwe mensen de app in een korte tijd installeren. Een woordvoerder van Bluesky vertelt Business Insider dat de app inmiddels 18,3 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.

Dat zijn er nog vele malen minder dan de 259 miljoen dagelijks actieve gebruikers van X en 275 miljoen maandelijks actieve gebruikers van Threads, maar het aantal posts op Bluesky stijgt in rap tempo.

Nieuwe gebruikers van Bluesky prijzen de dienst om de overeenkomsten met het ‘oude Twitter’, zoals een omgekeerd chronologische tijdlijn, minder desinformatie en haatzaaiende berichten, en meer controle over welke berichten zij wel en niet zien in hun tijdlijn.

Potentieel sneeuwbaleffect voor Bluesky

De groei van Bluesky heeft het potentieel van het sneeuwbaleffect. Onderzoekers op het gebied van social media zeggen tegen Business Insider dat gebruikers vaak bang zijn om dingen te missen en daarom lang blijven hangen op een platform. In ieder geval totdat ze erachter komen dat een nieuwe socialmediadienst dusdanig veel activiteit heeft, dat ze er ook aan willen deelnemen.

Dat laatste lijkt nu te gebeuren bij Bluesky, vertelt directeur Jonathan Bellack van Harvard's Applied Social Media Lab tegen Business Insider. Bluesky heeft volgens hem nu dusdanig veel actieve gebruikers dat er een "kritieke massa" is, wat betekent dat gebruikers durven over te stappen zonder bang te zijn dat ze content op andere platforms missen.

Wat helpt, is als mensen met 'sociaal kapitaal' de overstap maken van X naar Bluesky. Eén van hen is Mark Cuban, een Amerikaanse miljardair en ondernemer. 'Hello Less Hateful World', plaatste hij dinsdag op Bluesky.

Cuban noemt Bluesky nu zijn primaire socialmediaplatform. Weliswaar is hij nog (wat) actief op X, hij heeft zijn lijsten met aan te raden personen om te volgen gedeeld op Bluesky. Zo hoopt hij zijn social media community voort te zetten op het nieuwe platform.

Cuban schrijft in een e-mail aan Business Insider dat hij Bluesky prefereert boven andere platforms. "De diversiteit van content en engagement verbetert dagelijks. De verschillende verticals groeien ook tot bronnen van nieuws en informatie".

Volgens de miljardair heeft Threads - van Meta - "ook waarde". Daarom plaatst hij ook daar berichten, al gaat de focus vanaf nu naar Bluesky. Dat Cuban verschillende socialmediaplatforms gebruikt, is logisch als je weet hoeveel volgers hij op die diensten heeft. Op X zijn dat er 8,9 miljoen, op Threads 659.000 en op Bluesky - vooralsnog - 384.000.

Vertegenwoordigers van X reageerden niet op een verzoek om commentaar van Business Insider.

Bluesky tegenover de concurrentie

De vraag is hoe hard Bluesky groeit. Schattingen van digitaal onderzoeksbureau Similarweb geven aan dat het aantal dagelijks actieve Amerikaanse gebruikers op Bluesky in de week na de Amerikaanse presidentsverkiezingen met 73 procent gestegen is. In de week erna steeg dat aantal door met 40 procent. Een paar dagen terug had Bluesky zo 2,6 miljoen dagelijks actieve Amerikaanse gebruikers, tegenover 31,2 miljoen voor X en 4,3 miljoen voor Threads in dezelfde periode.

Een woordvoerder van Meta, eigenaar van Threads, meldt aan Business Insider dat Threads de afgelopen maanden circa 1 miljoen nieuwe accounts per dag verwelkomt. In november waren dat er tot dusver al ruim 15 miljoen, aldus de woordvoerder.

Maar gebruikerscijfers zeggen niet alles. Similarweb stelt dat Bluesky - met veel minder gebruikers - direct na de Amerikaanse verkiezingen meer verkeer verwerkte dan Threads. De dag van de Amerikaanse verkiezingen was sowieso een boeiende dag als we het hebben over sociale media. Liefst 280.000 mensen zegden op die ene dag hun X-account op, meldt Similarweb.

Marktonderzoeker Sensor Tower voegt daar een interessante statistiek aan toe. Waar het aantal dagelijks actieve X-gebruikers onveranderd is gebleven sinds de verkiezingen, zag Threads het aantal actieve gebruikers in de dagen erna stijgen met 8 procent en Bluesky met ruim 119 procent.

Uitdagingen voor Bluesky

De opmars van Bluesky betekent niet dat iedereen nu overgaat. Adverteerders ontbreken nog steeds op zowel Bluesky als Threads, bijvoorbeeld. En het argument dat Bluesky 'het oude Twitter is', is voor sommige reden om het platform links te laten liggen. Zij hadden voorheen namelijk ook niets met Twitter.

Jack Dorsey, medeoprichter van X en later ook van Bluesky, heeft het nieuwe platform een kans gegeven maar stopte in mei alweer met Bluesky.

Volgens de techprominent begon Bluesky te veel op Twitter te lijken en "maakt het platform letterlijk dezelfde fouten die Twitter gemaakt heeft". De grootste fout vindt hij het modereren van content, dat Bluesky volgens hem als gedecentraliseerd platform anders moet aanpakken dan platformen van grote techbedrijven.

Gaan dergelijke problemen Bluesky parten spelen, of weet het socialmediaplatform uit te groeien tot hét alternatief voor X? David Carr, redacteur bij Similarweb, stipt aan dat Bluesky een paar weken geleden minder dan 1 miljoen dagelijks actieve Amerikaanse gebruikers had. "Dus de groei is enorm. Het is nog erg, erg vroeg om te kunnen zeggen of dit een tijdelijk succes is voor Bluesky, of iets voor de lange termijn. Persoonlijk zie ik wel potentieel".

LEES OOK: Elon Musk kan gaan profiteren van overwinning Trump en wil via donaties politieke invloed blijven uitoefenen