“Blokker was een grote geldverbrandmachine.” Dat zegt Michiel Witteveen, de huidige eigenaar en topman van het concern in een interview met De Telegraaf.
In 2018 leed Blokker nog fikse verliezen van “een paar honderd miljoen”.
Inmiddels heeft Witteveen de zaak enigszins op de rit. De winkelketen doet het volgens de topman de laatste drie maanden “significant beter” dan het budget – niet in omzet, maar wel in kosten en marge.
“We doen minder promotie en verkopen meer producten van het eigen label, waar een hogere marge op zit”, legt hij uit. Hij voorspelt dat Blokker eind 2021 weer een winstgevend bedrijf is.
Daarbij wordt er nog wel gesneden in het winkelbestand. In Nederland zullen er volgens Witteveen geen vestigingen verdwijnen. België is volgens hem wel een probleem. In januari worden de zaken daar geëvalueerd.
Witteveen nam Blokker in april dit jaar over. Hij kende het bedrijf toen al goed: hij werd in 2017 commissaris van Blokker. Ook stelde hij in 2018 een nieuw strategisch plan op en kwam hij in de loop van dat jaar als waarnemend topman aan het hoofd te staan van de onderneming.
Intertoys verkocht en weer teruggekocht
Bij Blokker is de afgelopen jaren al flink de bezem door het concern gehaald. Het bedrijf besloot zich volledig te richten op de Blokker-keten zelf. Andere ketens zoals Leen Bakker, Intertoys en Xenos zijn verkocht en Marskramer is teruggebracht tot een franchiseorganisatie.
De koerswijziging ging gepaard met het sluiten van honderden winkels en het schrappen van bijna 2000 banen.
Witteveen gooide het roer om. Hij kocht speelgoedketen Intertoys weer terug, wil met Big Bazar de strijd aangaan met koopjesketen Action en opent winkels van het Aziatische warenhuis Miniso om HEMA bang te maken.
Blokker naar de beurs
Witteveen sprak eerder de ambitie uit Blokker in 2021 naar de beurs te brengen. Zijn belangrijkste aandeelhouders moeten klanten worden die een soort zegeltjes sparen.
"Deze ’blokjes Blokker’ kunnen tot 10 procent van de aandelen vertegenwoordigen", aldus de topman. Zo wil Witteveen Blokker teruggeven aan de Nederlanders.
Waar Witteveen in elk geval niet op inzet, is online. Dat kan volgens hem niet uit. "Online is gewoon geld verliezen", zei hij eerder deze maand tegen NRC. "Als jij bij ons voor 14 euro koopt, kan ik dat niet gratis bij jou thuis brengen."
Lees meer over retail:
- Amazon komt naar verluidt naar Nederland – kunnen Bol.com en Coolblue daar wel mee concurreren?
- HEMA wil de VS en Canada veroveren – en mikt daarbij op deze 3 strategieën
- Deze 16 merken kunnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen – denk aan Blokker en KPN, maar ook aan Shell en Tesla
- Kan Blokker rivaal Action pijn doen met Big Bazar? ‘No way dat Big Bazar ooit de inkoopkracht van Action evenaart’