Het einde van een tijdperk: de familie Blokker is eindelijk bereid afscheid te nemen van de gelijknamige winkelketen, zo bleek maandag.
Na 122 jaar als familiebedrijf te hebben geopereerd, is Blokker de laatste jaren ingehaald door concurrenten en de razendsnelle opkomst van online winkelen.
Volgens president-commissaris Michiel Witteveen kan een “frisse wind” het bedrijf verder helpen. “Soms is het beter om het vanuit een andere optiek te benaderen. Gelukkig ziet de familie dat ook in”, zegt hij maandag tegen het Financieele Dagblad.
De koper staat een zware taak te wachten. Blokker kwakkelt al geruime tijd en de afgelopen jaren werd de bezem door het concern gehaald, onder druk van forse concurrentie van webwinkels en de opkomst van budgetketens als Action.
Het concern besloot zich volledig te richten op de Blokker-keten zelf. Andere merken zoals Leen Bakker en Intertoys zijn verkocht en Marskramer is teruggebracht tot een franchiseorganisatie.
De koerswijziging ging de afgelopen jaren gepaard met het sluiten van honderden winkels en het schrappen van bijna 2000 banen. Ook vonden er diverse wijzigingen plaats aan de top.
Blokker zal de komende jaren dan ook hard moeten vechten om zijn plek in het middensegment. Wat de nieuwe koper van Blokker precies moet doen, vroegen we aan retailexperts Cor Molenaar en Rupert Parker Brady.
Neemt de familie Blokker een goede beslissing door de winkelketen in de etalage te zetten?
"Ik denk dat het een goede zaak is", zegt Parker Brady. "De familie kijkt nu samen met de commissarissen letterlijk mee over de schouders van de directie en beslist over strategische keuzes en investeringen. Het is beter als ze meer op de achtergrond blijven."
"Els, de weduwe van Jaap Blokker, is geen ondernemer. Haar zwager Ab Blokker is vooral gericht op de expansie van 'zijn' woonketen Casa."
Wat dat betreft zou het volgens Parker Brady dus beter zijn als een andere ondernemer zich op Blokker stort. "Mijn advies zou dan ook zijn om het vooral niet aan een buitenlandse investeringsmaatschappij als Lion Capital te verkopen, maar aan eentje met Nederlandse wortels of aan een echte ondernemer. De familie Blokker kent en spreekt alle ondernemersfamilies in Nederland. Ik weet zeker dat ze een lijstje met favorieten hebben opgesteld."
"De vraag is of er iemand toehapt", zegt Parker Brady. "Dat hangt heel erg af van de investeringsgaranties die de familie geeft, de huurcontracten, en of de franchisers met hun 90 vestigingen serieus mogen meepraten."
Afscheid nemen van de Blokker-keten is ook voor de familie zelf een verstandige zet, vult Molenaar aan. "Blokker heeft een hele sterke vastgoedportefeuille. De winkels zitten vaak middenin de stad op gewilde locaties, en de BV die de gebouwen beheert en dus de huur int, blijft eigendom van de familie. Als de winkels worden verkocht, blijven er dus huurinkomsten bij die BV binnenkomen."
Wie is een geschikte kandidaat om Blokker over te nemen?
Bij zowel Molenaar als Parker Brady valt meerdere keren de naam Marcel Boekhoorn, de man die HEMA overneemt.
Molenaar: "Boekhoorn kennende zou het me verbazen als hij de familie niet al heeft gesproken. Blokker en HEMA zouden elkaar perfect aanvullen, samen zou het een totaal nieuw winkelconcept kunnen worden."
HEMA is een sterk vrouwenmerk en Blokker vult dat op het huishoudsegment goed aan. Daar komt bij dat de vastgoedportefuille gehalveerd zou kunnen worden als de twee merken worden samengevoegd - en dat zou ook weer een hoop geld opleveren.
"Het zou beter zijn voor beide merken", zegt Molenaar. "Samen zouden ze een hele sterke plaats in het middensegment veroveren, in plaats van dat ze tegen elkaar moeten concurreren." Die concurrentie zou de ondergang van één van de twee merken kunnen betekenen.
Parker Brady twijfelt wel of een combinatie van HEMA en Blokker onder één dak realistisch is. "Ik denk dat Boekhoorn zijn handen vol heeft met HEMA. Tegelijk kiest de familie Blokker waarschijnlijk het liefst voor een partij die gelooft in de meerwaarde van een huishoudketen. De nieuwe eigenaar zal een echte ondernemer moeten zijn die behalve kennis, ook kapitaal kan inbrengen."
Wat moet de nieuwe eigenaar doen om Blokker overeind te houden?
Molenaar: "Sinds Jaap Blokker is overleden, heeft het bedrijf moeite om zich aan te passen aan het nieuwe retaillandschap. Het is voor Blokker ontzettend moeilijk om een goede plek te behouden in het middensegment. De onder- en bovenkant van het segment staan met merken als Action en Bijenkorf heel stevig, maar voor Blokker is Bol.com een hele belangrijke concurrent."
Vroeger hadden winkels een sterke meerwaarde en had Blokker een veilige positie. Inmiddels is het makkelijker om een emmer of dweil op internet te bestellen, en moet Blokker zichzelf afvragen of het wel onderscheidend genoeg is.
Om de klant naar de winkel te blijven trekken, moet Blokker volgens Molenaar het verkoopproces vernieuwen. "Door de producten online aan te bieden, winnen ze het niet van Bol.com, daar zijn de marges te klein voor. Online moet echt geïntegreerd worden in de winkel om relevant te blijven. Blokker zou bijvoorbeeld QR-codes bij producten kunnen plaatsen zodat klanten die direct via hun smartphone kunnen kopen." Door dat soort toepassingen moet het aantrekkelijk blijven om naar de winkel te gaan.
Gaat dat beter zonder dat de familie betrokken is?
"Ja", zegt Molenaar. "Om de toekomst van Blokker veilig te stellen, zullen er ook winkels gesloten moeten worden die het slecht doen. Dat is voor de familie pijnlijk. Het is toch hun kindje, het is moeilijk om dat af te stoten. Een andere partij kan dat misschien beter doen."