De rederij die het containerschip Ever Given exploiteert, krijgt het schip dat maanden in Egypte aan de ketting lag, weer in gebruik.
Een akkoord over schadevergoeding is inmiddels afgerond.
Rederij Evergreen gaf eerder al aan dat er mogelijk wat tijd nodig is om het schip weer klaar te maken voor vertrek.
Na een week vastgelegen te hebben in het Suezkanaal en ruim drie maanden aan de ketting in Egypte krijgt rederij Evergreen woensdag het grote containerschip Ever Given weer in handen. Dat gebeurt nadat een akkoord over het betalen van een schadevergoeding aan kanaalautoriteit SCA werd afgerond. De vrijgave gaat volgens SCA gepaard met een ceremonie.
De Ever Given was op weg naar Rotterdam toen het in een zandstorm terechtkwam in het zuidelijke deel van het Suezkanaal. Daardoor kwam het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, vast te liggen. Na zes dagen lukte het om de Ever Given los te trekken, maar toen lagen er aan weerszijden al honderden schepen in de file.
Dat de Ever Given wordt vrijgegeven, betekent niet dat het schip direct ook vertrekt. Rederij Evergreen gaf eerder al aan dat er mogelijk wat tijd nodig is om het schip weer klaar te maken. In de haven van Rotterdam verwachten ze de Ever Given dan ook nog niet meteen. Volgens een woordvoerder komt het containerschip op zijn vroegst volgende week vrijdag aan.
Akkoord over schadevergoeding bij blokkade Suezkanaal door containerschip
De eigenaren en verzekeraars van containerschip Ever Given bereikten in juni een principeakkoord over een schadevergoeding aan de kanaalautoriteit van het Suezkanaal.
Hoeveel geld er nu precies is geboden, is niet naar buiten gebracht. De SCA zou eerder om een vergoeding van meer dan 916 miljoen dollar hebben gevraagd, maar zei later genoegen te nemen met 550 miljoen dollar.
De Japanse eigenaar van de Ever Given zou al eens 150 miljoen dollar compensatie hebben geboden. Maar naar de mening van de SCA was dat niet voldoende om de kosten voor het mislopen van vaartarieven, schade aan het kanaal en kosten voor mankracht en materiaal bij het bergen van het schip te dekken.
Door het vastlopen van het containerschip ontstonden er aan weerszijden lange files van schepen die niet door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee konden. Meer dan 350 schepen moesten wachten, een deel besloot om Afrika heen te varen.