Onlinekiosk Blendle stopt met de losse verkoop van artikelen en podcasts uit kranten en tijdschriften. Vanaf augustus biedt Blendle alleen nog onbeperkt lezen en luisteren aan in abonnementsvorm.
Dat kondigt oprichter Alexander Klöpping aan in een interview met het AD.
“Het kwartje is gevallen”, aldus Klöpping in een video die hijzelf dinsdagochtend op Twitter plaatste. “Blendle gaat stoppen met betalen per artikel. Premium-abonnees krijgen vanaf vandaag onbeperkt toegang tot tijdschriften. En we blijven natuurlijk onze dagelijkse selectie maken uit de kranten. Iedereen kan het gratis proberen.”
Gebruikers hebben tot 1 augustus de tijd om bestaande tegoeden op te maken of in te wisselen voor een premium-abonnement.
Blendle heeft volgens Klöpping “60.000 abonnementhouders en honderdduizenden gebruikers die per artikel betalen”, maar maakt nog altijd geen winst. Het bedrijf wil zo snel mogelijk naar 100.000 abonnees, Klöpping zegt dan zwarte cijfers te kunnen schrijven.
Om dit doel te halen wil Blendle het premium-abonnement aantrekkelijker maken. Abonnees krijgen onbeperkt toegang tot het archief van drie miljoen artikelen, zegt Klöpping. De huidige vorm van het abonnement, waarin lezers een gepersonaliseerde selectie van krantenartikelen krijgen, blijft bestaan.
“Er zijn steeds meer bedrijven die een abonnement aanbieden”, zegt Klöpping in de aankondigingsvideo. “Spotify, Netflix, Storytel, zelfs fietsen met blauwe voorbanden worden tegenwoordig in abonnementsdienst aangeboden. Uitgevers zijn natuurlijk de uitvinders van die abonnementsdiensten, maar de rest hobbelt er een beetje achteraan.”
Blendle startte met zijn dienst in 2014. In 2017 bood het voor het eerst een premium-abonnement aan. In de VS en Duitsland, waar de onlinekiosk ook actief is, schrapt Blendle het betalen per artikel nog niet.