Het is qua communicatie even een bende bij Blendle, de digitale nieuwskiosk van Alexander Klöpping, de internetondernemer die ooit een persoonlijke gebruiksaanwijzing schreef hoe de mensheid met hem moet omgaan.
Blendle stopt met de verkoop van losse artikelen uit kranten en tijdschriften en biedt per 1 augustus alleen nog onbeperkt lezen en luisteren aan in abonnementsvorm voor een tientje per maand. Een pivot dus, zoals dat heet in startupjargon.
Menig Blendle-gebruiker vroeg zich af wat er met hun artikeltegoed zou gebeuren. Kun je dat opmaken, terugkrijgen of ben je dat na 1 augustus kwijt? Daarvoor heeft Blendle wisselende dingen gecommuniceerd en dat zorgt voor verwarring bij gebruikers.
Leestegoed kun je omzetten in korting op Blendle Premium. Je betaalt dan een jaar lang geen tientje maar 6,50 euro per maand.
Wil je dat niet, dan kun je je tegoed opmaken. Maar wat gebeurt er als dat voor 1 augustus niet lukt?
Dan raak je dat tegoed kwijt, kregen sommige Blendle gebruikers begin juni te horen. En dat leidde tot ophef op sociale media.
Maar deze week is daar ineens een ander bericht. Sommige gebruikers hebben een mail ontvangen waarin staat dat ze hun geld terug kunnen krijgen. “Mocht je de komende tijd jouw tegoed niet op kunnen maken en nog niet overtuigd zijn van de waarde van Blendle Premium dan kan je, als we definitief afscheid nemen van betalen-per-artikel, contact met ons opnemen en kunnen we je geld teruggeven”, schrijft de onlinekiosk, blijkt uit een tweet van Arvid Bux.
Voor mijn mede-#blendle mensen, ik heb een mail waarin staat dat je uiteindelijk je geld terugkrijgt. #heelsympathiek pic.twitter.com/uqbpVHSPKU
— Arvid Bux (@Arvid) July 30, 2019
Dat klinkt supersympathiek. Maar op de site van Blendle staat bij Veelgestelde Vragen toch echt iets anders:
“Dat kan, in uitzonderlijke gevallen. Zo’n uitzonderlijk geval is bijvoorbeeld als Blendle stopt met betalen per artikel. We waren van plan om dat te doen op 1 augustus, maar voor sommigen kwam dat moment te snel en daarom hebben we die datum opgeschoven. Zo heb je meer tijd om je tegoed op te maken.”
Wanneer ben je een uitzonderlijk geval? Dat is onduidelijk, al is het volgens Blendle-baas Alexander Klöpping heel helder:
“Mensen kunnen bestaande tegoed gewoon opmaken. De deadline van 1 augustus hebben we opgeschoven”, twittert hij. “Als de servers met het oude Blendle uitgaan en je hebt nog tegoed over, kunnen mensen tegoed terugkrijgen.”
Oké, dus van uitzonderlijke gevallen lijkt geen sprake. Alle gebruikers die dat willen, kunnen hun geld terugkrijgen. Maar dan moet je wel zelf mailen met de klantenservice.