Alexander Klöpping had donderdag “een kutdag”. De Blendle-oprichter moest de moeilijke beslissing nemen om negen mensen de laan uit te sturen, schrijft hij op Twitter.
“Gisteren was een van de moeilijkste dagen in m’n professionele leven”, aldus de 30-jarige ondernemer. “Heb negen mensen moeten ontslaan, omdat we in de afgelopen tijd te hard hebben willen groeien.”
Blendle is in drie jaar snel gegroeid. “Maar we moeten als startup goed blijven opletten en niet te hard willen gaan. En daar moeilijke beslissingen bij.”
Na de ontslagronde werken er 67 mensen bij de online kiosk, waarmee gebruikers losse artikelen uit kranten en tijdschriften kunnen lezen.
Volgens Klöpping gaat het ondanks de ontslagen goed met het bedrijf. “We hadden vorig kwartaal ons beste kwartaal ooit. En het kwartaal daarvoor was het beste ervoor.”
In april maakte Blendle nog bekend dat het Japanse mediaconcern Nikkei instapt als investeerder, net als het Amsterdamse investeringsfonds INKEF Capital. Om welke bedragen het gaat, werd niet naar buiten gebracht. Blendle wist eerder al een investering van 3 miljoen euro op te halen bij The New York Times en de Duitse mediareus Axel Springer.
Winstgevend in Nederland
Blendle werd in 2014 opgericht en heeft inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers. Gebruikers kopen in de online kiosk losse artikelen uit bijvoorbeeld de Volkskrant of De Telegraaf, voor gemiddeld 35 cent per stuk. Blendle houdt 30 procent. In het assortiment zijn zowel Nederlandse, Duitse als Engelstalige bladen te vinden.
Klöpping zei onlangs tegenover Business Insider dat de Nederlandse activiteiten van Blendle winstgevend zijn. “Als je alleen het personeel meerekent dat werkt aan de Nederlandse versie en kijkt naar de kosten en omzet, zouden we winstgevend zijn.”
Maar Blendle zit niet alleen in Nederland. Er is ook “behoorlijke groei” in Duitsland en de VS, waar Blendle respectievelijk in 2015 jaar en in 2016 live ging.
In Duitsland gaat het ongeveer net zo goed als hoe de Nederlandse editie er een jaar na lancering aan toe was, aldus Klöpping. In de VS kijkt Blendle nog een beetje de kat uit de boom. “Het eerlijke antwoord is dat we er gewoon nog niet klaar voor zijn. We zijn nog aan het ontdekken hoe het precies moet. In Nederland zijn we gewoon een veel volwassener bedrijf.”