- Koopjesfestijn Black Friday valt dit jaar op 25 november, maar het lijkt erop dat het die dag geen kortingsfeest bij winkeliers gaat worden.
- Volgens brancheorganisatie INRetail zou een reden voor de terughoudendheid voor Black Friday zijn dat winkeliers het uitverkoopseizoen willen uitstellen.
- Vooral uit de duurzame hoek komt steeds meer kritiek op Black Friday. Zo werd bijvoorbeeld alternatief Green Friday opgericht.
- Lees ook: Steeds meer winkelketens keren zich tegen Black Friday – dit zijn de beste Nederlandse initiatieven om juist niet te gaan shoppen
Koopjesfestijn Black Friday valt dit jaar op 25 november, maar het lijkt erop dat het die dag geen kortingsfeest bij winkeliers gaat worden. Winkeliers zitten niet te wachten op extra kortingen, blijkt uit rondvraag van brancheorganisatie INRetail in opdracht van Nu.nl.
Volgens de woordvoerder van INRetail zou een belangrijke reden voor de terughoudendheid voor Black Friday zijn dat winkeliers dit jaar het uitverkoopseizoen later willen starten. Deze begon de afgelopen jaren direct na de speciale verkoopdag, schetste Nu.nl.
Ook spelen andere factoren mee zoals de inflatie, de slechte coronajaren en het feit dat consumenten meer en meer de hand op de knip houden. De woordvoerder van INRetail stelt tegenover Nu.nl dat een uitgesteld uitverkoopseizoen beter is voor het rendement van detailhandelaren.
Maar aan de andere kant geeft hij ook toe dat juist door alle bovenstaande factoren kopers juist zitten te wachten op aanbiedingen. Toch zouden veel consumenten volgens hem tegenwoordig andere, en vooral duurzamere keuzes maken.
Vooral uit de duurzame hoek komt steeds meer kritiek op Black Friday. Dit jaar sluit winkelketen Dille & Kamille de deuren helemaal op Black Friday. Vorig jaar vroeg de keten klanten nog om de natuur in te gaan in plaats van te gaan winkelen. Outdoorwinkel Bever deed vorig jaar ook niet mee met de actiedag, maar vroeg klanten om kapotte of versleten kleding naar de winkel te brengen voor een gratis reparatie.
Vorig jaar werd ook Green Friday in het leven geroepen. Een alternatief voor Black Friday waarbij wordt aangemoedigd om juist duurzame of tweedehands producten te kopen of te verkopen. Vanzelfsprekend zonder gebruik te maken van aanbiedingen. Een groeiend aantal bedrijven sluit zich aan bij dit initiatief waarbij met donaties bomen gepland worden.
Maar ook in China wordt de druk op speciale verkoopdagen groter. Zo werd er bij Singles Day, het grootste verkoopfeest van het land, vorig jaar minder groots uitgepakt, omdat de overheid de nadruk op consumptie wilde verminderen. Enkele Nederlandse partijen deden voorgaande jaren ook aan Singles Day dat elk jaar op 11 november valt.