23 november is de dag… Black Friday. De van oorsprong Amerikaanse koopjesdag krijgt ook steeds meer aandacht onder Nederlandse webshops.
Uit een analyse van prijsvergelijkingssite Kieskeurig.nl blijkt dat afgelopen jaar zo’n 57 procent van de Nederlanders het fenomeen Black Friday kent, al weet slechts twee op de vijf de maand waarin deze koopjesdag valt.
Onderstaande grafiek van Kieskeurig.nl, gebaseerd op het online koopgedrag van afgelopen jaar, laat zien hoe de verdeling is tussen mannen en vrouwen bij de producten die ze op Black Friday tegen korting willen kopen.
(klik voor uitvergroting: bron: Kieskeurig.nl)
Opvallend is dat mannen vooral tuk zijn op bijvoorbeeld televisies (beeld & geluid), terwijl juist een groter percentage vrouwen kijkt naar een koopjes bij smartphones en tablets.
Black Friday: korting is soms niet wat het lijkt
Tegenover onze collega's van Business Insider Deutschland gaven experts van vergelijkingssite Idealo en een consumentenorganisatie uit Bremen enkele tips die ook voor Nederlandse shoppers op Black Friday relevant zijn.
- Als je een specifiek product wil kopen, check dan de prijzen in de weken voorafgaand aan Black Friday. Soms verhogen aanbieders prijzen voorafgaand aan Black Friday om ze dan met 'korting' te kunnen aanbieden op de koopjesdag. Het is dus handig om eerder al referentieprijzen te checken.
- Pas op met korting ten opzicht van de 'adviesprijs'. Zoals ook RTL Z afgelopen jaar meldde: er zijn aanbieders die een fikse korting bieden ten opzichte van de 'adviesprijs'. Maar dan kan het heel goed zijn dat de feitelijke aanbieding op Black Friday nog steeds niet bijzonder goedkoop is, of dat de adviesprijs wordt verhoogd, zodat de korting groter lijkt.
- Als je superkorting wil, moet je mogelijk een beetje flexibel zijn: kortingen op smartphones gelden bijvoorbeeld soms voor specifieke partijen die in de uitverkoop gaan. Dan kan het zijn dat er op Black Friday wel een forse korting is op een telefoon met kleur X, maar niet met kleur Y. Dan moet je dus afwegen hoe belangrijk kleur Y voor je is versus de korting die je met met kleur X kan krijgen.
- Let een beetje op bij welke aanbieder je spullen koopt: niet alleen gevestigde partijen zoals Bol.com, Coolblue en Amazon storten zich op Black Friday. Ook tal van minder bekende en soms minder betrouwbare webshops doen mee aan het uitverkoopfestijn. "Vooral bij niet-Europese aanbieders kan het lastig zijn om je rechten af te dwingen als er problemen zijn", zegt consumentenadviseur Gerrit Cegielka tegen Business Insider Deutschland.