Dat staat in een donderdag gepresenteerde studie van het Landbouwo-Economisch
Instituut (LEI) in opdracht van Bioconnect naar de achterblijvende verkoop
van biologische producten in Nederland.
Nederlanders zeggen wel duurzamer te willen consumeren, maar doen het
niet. In 2000 werd er rekening mee gehouden dat het marktaandeel van
biologische producten in 2008 ongeveer 10 procent zou zijn, maar in de
praktijk wordt de 2 procent net gehaald. Volgens het LEI beslist de klant
pas in de winkel welk product daadwerkelijk gekocht wordt. De presentatie
van duurzame producten in de winkel moet dan ook beter.
De producten proberen te verkopen onder de noemer dat het ‘eerlijke’ producten
voor eerlijke prijzen zijn blijkt niet te werken. Beter zou zijn om
duidelijk te maken dat het product meer smaak heeft of gezonder is, meent
het LEI. De hogere prijs is dan simpel te verklaren uit het feit dat de
consument een beter product krijgt. En winkels zouden meer kunnen doen om de
consument uit zijn boodschappenroutine te halen, door presentaties in
winkels te wijzigen en promotieacties te houden.
Rigoureuzer maar wel zo effectief is om het niet-duurzame product
gewoon uit het assortiment te halen, zoals eerder met het legbatterijei is
gebeurd en zoals nu met vlees van onverdoofd gecastreerde varkens gaat
gebeuren.
Ook al stijgt de consumptie van duurzame producten bij lange na niet met de
hoeveelheden die eerder werden voorzien, het LEI denkt dat opgeven nog niet
nodig is. ,,Het marktaandeel stijgt weliswaar maar weinig, maar het stijgt
nog wel.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl