Sinds de start van het bedrijf in 2009 hebben ruim 50 miljoen mensen meer dan 2 miljard Uber-ritten gemaakt in 425 steden over de hele wereld. Toch weten maar weinig mensen wat er achter dit bedrijf met een waardering van 68 miljard dollar uit San Francisco schuilgaat.

Uber, een netwerk en app die reizigers aan vervoerders koppelt, heeft 8000 werknemers (waaronder de chauffeurs, die freelance werken). Ongeveer 230 daarvan werken vanuit het kantoor in Manhattan. Business Insider bracht er een bezoekje.

Dit is wat we zagen:


Bij aankomst in de New Yorkse wijk Chelsea zien we dat het gebouw in de stijgers staat. We weten niet wat ons te wachten staat. Uiteindelijk blijkt het Uber-kantoor gevestigd in een oud pakhuis en voormalige nachtclub. Sommige delen van het stenen gebouw – nu Chelsea Terminal Stores genaamd – stammen uit 1891.

Foto: Hollis Johnson

Het communicatieteam heet ons welkom en vertelt dat het bedrijf sinds 2014 in het pand zit. Verschillende oude onderdelen uit de tijd van het pakhuis zijn terug in het gebouw geplaatst, zoals deze oude deur.

Foto: Hollis Johnson

Onze gids neemt ons mee naar de derde verdieping van het gebouw waar Uber 5000 vierkante meter tot zijn beschikking heeft. Hier vind je de afdelingen communicatie, IT, HR, business development en logistiek voor het gebied rond de New Yorkse metro.

Foto: Hollis Johnson

Bron: Uber


We zijn er rond half 10 's ochtends op woensdag, precies het moment waarop het team de wekelijkse meeting aan het afsluiten is. Een keer in de week komt het hele kantoor samen om te ontbijten en naar presentaties te luisteren.

Foto: Hollis Johnson

We kregen nog net het laatste stukje mee van de vraag- en antwoordsessie van algemeen directeur Josh Mohrer.

Foto: Hollis Johnson

Mohrer's hond, Winston, had een hoop te bespreken tijdens de meeting. Honden zijn welkom op het kantoor. Hoe dan ook, toen wij er waren was Winston de enige pup op kantoor.

Foto: Hollis Johnson

Mohrer en Winston sluiten zich aan bij onze tour.

Foto: Hollis Johnson

Onze volgende stop is de sportschool. Werknemers kunnen hier gratis tijdens kantooruren stoom afblazen.

Foto: Hollis Johnson

Werknemers krijgen een maandelijks Uber-krediet. Sommige kiezen ervoor om een Uber naar werk te nemen, anderen komen op de fiets.

Foto: Hollis Johnson

Aangezien het kantoor zo groot is, gebruiken werknemers vaak steps en skateboards om zich te verplaatsen.

Foto: Hollis Johnson

We lopen even langs de keuken. Hier kunnen werknemers iedere dag genieten van een gratis lunch. Er zijn altijd twee soorten salades, twee verschillende sandwiches, twee bronnen van eiwit, twee bijgerechten, een bron van koolhydraten en een saladebar.

Foto: Hollis Johnson

Volgens een woordvoerder van Uber zijn vooral de 'brunch for lunch'-opties populair. Je kunt dan kiezen voor roerei met lente-ui, worstjes met kip en appel en wentelteefjes van challe.

Foto: Hollis Johnson

Het kantoor heeft ook taps met bier, ijskoffie en ieder seizoen een andere wijn. Dit zorgt regelmatig voor een geïmproviseerde happy hour in de avond. "Om zes uur kun je hier relaxen, er hangt echt een gemoedelijke sfeer", vertelt de woordvoerder.

Foto: Hollis Johnson

Werknemers kunnen ook deelnemen aan het tafeltennistoernooi.

Foto: Hollis Johnson

De open indeling van het kantoor past bij de platte organisatiestructuur van het bedrijf. "Ik vind het echt fijn om te zien hoe iedereen contact met elkaar zoekt. En zijn niet echt afzonderlijke afdelingen", zo vertelt de woordvoerder.

Foto: Hollis Johnson

Tegen het einde van onze rondleiding ontmoeten we de onofficiële mascotte 'Ubear', die in een van de gezamenlijke ruimtes naar muziek luistert. De werknemers wisselen als het gaat om wie dj mag zijn.

Foto: Hollis Johnson

Afhankelijk van wie er achter de knoppen zit, luister je naar alles van popmuziek tot rap en jazz. Volgens de woordvoerder kan de muziek de hele sfeer binnen het bedrijf veranderen.

Foto: Hollis Johnson

Mocht je even wat rust willen, dan kun je naar een afgezonderde ruimte of plaatsnemen in een van deze futuristische cellen.

Foto: Hollis Johnson

De woordvoerder vertelt ons dat alle extraatjes écht gezien worden als beloning voor het harde werken.

Foto: Hollis Johnson

Voordat we weer naar huis gaan, kijken we nog even naar het laatste extraatje: Uber's uitzicht op de Hudson-rivier.

Foto: Hollis Johnson