- Stevige concurrentie van Chinese makers van elektrische auto’s zorgt ervoor dat Tesla in China de prijzen van zijn modellen moet verlagen.
- Tesla voert prijsverlagingen van ongeveer 5 procent door voor onder meer meer de Model Y SUV en de Model 3.
- Afgelopen week bleek bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal dat Tesla last heeft van de dure dollar.
- Lees ook: Tesla wil in december eerste exemplaren van zijn elektrische truck afleveren – de Tesla Semi heeft bereik van 800 km
Het Amerikaanse Tesla moet zijn prijzen in China noodgedwongen verlagen als gevolg van scherpere concurrentie. De prijzen van de elektrische auto’s zijn er met ongeveer 5 procent teruggeschroefd, maakte het concern bekend.
China is een van de belangrijkste markten voor Tesla. De Amerikanen krijgen echter steeds meer last van Chinese producenten van elektrische auto’s, zoals BYD. Dat bedrijf verkocht vorige maand in China een recordaantal auto’s van meer dan 200.000 stuks. Daarnaast zijn er verschillende fabrikanten bijgekomen, zoals Nio en Xpeng. Zij timmeren hard aan de weg om steeds meer modellen op de markt te brengen.
Chinese fabrikanten waren in de eerste zeven maanden van het jaar goed voor 80 procent van de verkopen van elektrisch aangedreven auto’s op de thuismarkt.
Tesla’s prijsverlagingen gelden voor onder meer de populaire Model 3 en de Model Y SUV. “De concurrentie onder fabrikanten van elektrische auto’s is dit jaar zeer hevig. Daarom heeft Tesla besloten om met deze prijsverlaging een klap uit te delen aan zijn concurrenten”, zegt een marktkenner van een adviesbureau in Shanghai.
Eerder dit jaar voerde Tesla nog prijsverhogingen door in China. Het concern heeft onlangs de productiecapaciteit van zijn fabriek in Shanghai uitgebreid. Daar kunnen nu per jaar ongeveer 1 miljoen Tesla's van de band rollen.
Tesla heeft last van dure dollar
Afgelopen week bleek bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal dat Tesla last heeft van de dure dollar. Daardoor lukt het de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's niet om zijn verkopen zo sterk op te voeren als kenners alom hadden verwacht. Het bedrijf van Elon Musk worstelt naar eigen zeggen ook met logistieke problemen, waardoor het de auto's moeilijker bij klanten weet te krijgen.
Tesla zette over het derde kwartaal uiteindelijk een omzet van 21,5 miljard dollar in de boeken. Dat is wel ruim de helft meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar analisten hadden op een beter cijfer gerekend. Auto's die Tesla buiten de Verenigde Staten verkoopt leveren door de huidige wisselkoers in dollars nu minder op.
Eerder werd al bekend dat het bedrijf in de meetperiode bij elkaar 343.830 auto's afleverde. Dat betekende een nieuw record, maar kenners rekenden er in doorsnee op dat er zeker 358.000 auto's hun weg naar de klanten vonden.
Onder de streep ging er wel bijna 3,3 miljard dollar winst in de boeken. Dat is meer dan het dubbele van de winst van een jaar terug en afgezet tegen de prognoses een meevaller.
Het in Austin, Texas gevestigde bedrijf hield vast aan zijn lang gekoesterde plannen om de voertuigleveringen met gemiddeld 50 procent per jaar op te voeren. Daarbij is het ook nog steeds de verwachting dat er in december begonnen kan worden met het leveren van de nieuwe Semi Truck.
Maar heel makkelijk gaat het allemaal niet. Hoewel de beschikbaarheid van onderdelen afgelopen kwartaal iets minder een probleem was, werd het volgens Tesla een steeds grotere uitdaging om op drukke momenten auto's van zijn fabrieken naar afzetmarkten te vervoeren.