Bedrijven in de informatie- en communicatiebranche gebruiken sociale media het meest (79 procent). Ook in de horeca is het percentage hoog (65 procent). In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner (25 procent). Bij de industrie gaat het om een op de drie bedrijven.

De meeste bedrijven gebruiken sociale media voor het imago en marketingdoeleinden (68 procent). Ruim 40 procent werft personeel, verkrijgt meningen van klanten, of werkt samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.

Samenwerking

Voor de kleine bedrijven is samenwerking met zakenpartners een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken de netwerken vaak om personeel te werven of om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf.

Sociale netwerken als Facebook en LinkedIn zijn onder bedrijven het populairst. Ruim een op de drie heeft een account bij dergelijke netwerken. Een op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto’s via websites.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl