Het bedrijf boekte een nettoverlies van 8,7 miljoen euro, iets meer dan de 8,6
miljoen euro in de eerste zes maanden van 2008, maakte Spyker vrijdag bekend.
Ook Spyker had last van de crisis in de auto-industrie. De onderneming uit
Zeewolde, tegenwoordig grotendeels gefinancierd vanuit Oost-Europa, verkocht
minder auto’s. Dealers en klanten kwam door de malaise in de financiële
sector minder gemakkelijk aan financiering.
23 auto’s verkocht
In totaal wist Spyker 23 auto’s te slijten tegen 26 in de eerste helft van
vorig jaar. De productie ging van 22 naar 21 wagens. De omzet daalde door de
terugval in de verkoop met 1,6 miljoen euro, ofwel 28 procent, tot 4,1
miljoen euro.
In het topsegment waarin Spyker zich begeeft, daalde de verkoop soms wel met
50 procent, merkte topman Victor Muller vrijdag op. "Wij waren in de
gelukkige positie dat wij ons dealernetwerk vorig jaar niet te veel hadden
bevoorraad.”
In de tweede helft van dit jaar gaat de verkoop toenemen als de productie van
de Spyker C8 Aileron goed op gang komt, zo stelt Spyker. De productieversie
van deze supersportauto beleefde eerder dit jaar haar wereldprimeur op de
Autosalon in Genève. In Europa en de Verenigde Staten zijn voor de verkoop
al grote dealerevenementen gehouden. In het Midden-Oosten moet er nog een
komen.
Hoop op C8 Aileron
Spyker verwacht dat de C8 Aileron het bedrijf winst gaat opleveren doordat de
auto zich richt op een breder publiek. Spyker kan de auto ook tegen lagere
kosten produceren.
De dealers van Spyker zijn nagenoeg allemaal overeind gebleven in de storm die
raasde door de auto-industrie. Alleen die in Las Vegas moest zijn deuren
sluiten. Spyker verwacht in de Amerikaanse gokstad snel een nieuwe
vertegenwoordiger te hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl