Vodafone Nederland heeft de omzet in de laatste drie maanden van 2014 met 2,2 procent op jaarbasis zien stijgen tot 437,7 miljoen euro. In de voorgaande periode was nog sprake van een lichte daling.
De telecomaanbieder wist meer klanten met mobiele contracten aan zich te binden, terwijl de gemiddelde omzet per beller stabiel bleef. Dat maakte het Britse moederbedrijf donderdag bekend.
Vodafone zag het dataverbruik in Nederland bijna verdubbelen, mede dankzij de nu landelijke dekking van zijn 4G-netwerk. Bijna een miljoen klanten van het bedrijf hebben een voor 4G geschikt toestel en abonnement.
Ook concurrent KPN liet eerder deze week weten dat het dataverbruik de laatste tijd spectaculair stijgt, doordat steeds meer mensen via een snelle dataverbinding video’s bekijken op smartphones en tablets.
Minder prepaidklanten
Tegenover de groei van het aantal klanten met een contract, stond wel een daling van het aantal prepaidklanten. Daardoor daalde het totale aantal aansluitingen van Vodafone Nederland met een kleine 2 procent tot 5,2 miljoen.
Ook wereldwijd wist Vodafone de omzet op eigen kracht, dus zonder de hulp van overnames of wisselkoerseffecten, met 0,7 procent op te voeren. De totale opbrengsten beliepen in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 10,9 miljard pond (14,6 miljard euro), 13,5 procent meer dan een jaar eerder.
In Europa, veruit de belangrijkste markt voor Vodafone, hielpen overnames het bedrijf aan bijna een vijfde meer omzet. Op vergelijkbare basis was nog wel sprake van een daling met 2,7 procent, maar die was beduidend minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl