De Bijenkorf gaat 5 van zijn 12 vestigingen sluiten. Tegelijkertijd investeert het warenhuis een paar honderd miljoen euro in de winkels die open blijven. Het concern begon ooit als klein familiebedrijf, maar groeide in meer dan 140 jaar uit tot een van de grootste en meest toonaangevende winkelconcerns van Nederland. Een korte historie.
De Bijenkorf werd in 1870 opgericht als kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Na de dood van eigenaar Simon Goudsmit neemt zijn neef Arthur Isaac het roer over. Die breidde de winkel uit en verplaatste deze in 1912 naar de Dam. In eerste instantie bedoeld als een tijdelijke verhuizing, maar als de omzet op deze locatie al snel vervijfvoudigt, blijft ‘Magazijn de Bijenkorf’ hier zitten. Financiers zien echter weinig in de speciaalzaak en dus verandert de fourniturenwinkel in een warenhuis.
De zaken gaan goed. In 1926 wordt in Den Haag een tweede vestiging geopend. Later volgen meer filialen, waaronder het ‘glazen paleis’ van architect Willem Dudok in Rotterdam, dat tijdens de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog verloren ging.
Vooruitstrevende architectuur
De Bijenkorf kenmerkt zich door zijn vooruitstrevende architectuur en stijlvolle winkelinrichting. Een bezoek aan het warenhuis was alsof je ‘een stad in een stad’ betrad. Klanten konden er niet alleen terecht voor kleding, sieraden, cosmetica en huishoudelijke artikelen. De Bijenkorf verkocht ook eigen patisserie en bakkerijproducten.
In de jaren 20 opent ook dochtermaatschappij HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) haar deuren. Naast de hogere inkomens wilde het bestuur van de Bijenkorf ook een financieel minder bedeelde groep bedienen.
Bijenkorf Beheer
In 1966 wordt het overkoepelende orgaan Bijenkorf Beheer opgericht en bij het honderdjarige bestaan krijgt het concern het predikaat 'Koninklijke' (KBB). KBB fuseert in 1999 met het moederbedrijf van concurrent Vroom & Dreesmann en gaat daarna als Vendex/KBB door het leven.
Vendex/KBB wordt in 2004 overgenomen door een consortium aan investeerders, die de groep in 2006 omdopen tot Maxeda. Begin 2011 verkoopt Maxeda de Bijenkorf vervolgens aan de Selfridges Group, een dochteronderneming van het in Canada gevestigde Wittington Investments.
De Bijenkorf is bij het grote publiek vooral bekend van de Drie Dwaze Dagen. Sinds 1984 kan er dan ongegeneerd in bakken met koopjes worden gegraaid. Anno 2013 telt de Bijenkorf 12 vestigingen door heel Nederland en een webshop. Er werken ruim 5000 medewerkers. Ook in Lelystad en Venlo heeft de Bijenkorf korte tijd een filiaal gehad, maar deze zijn eerder al gesloten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl