Vliegtuigen. Boten Industriële machines. Sieraden. Consumentenelektronica.
Paarden. Vastgoed. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is wel een keer
geveild door BVA Auctions. Want ja, zegt commercieel directeur Rob Meijer,
voor alles is weer een koper.

Tijdens een rondje door een van de opslagloodsen van het Hoevelakense online
veilinghuis wijst hij rond. Een paar serverkasten staan te wachten op een
nieuwe eigenaar, terwijl twee medewerkers van BVA
Auctions
een paar motoren voorzien van de juiste veilinglabels. In de
hoek glimt een zwarte Porsche Cayenne.

Online veilen is populair, zegt Meijer. ‘Je ziet het overal:
vakantieveilingen, vliegticketveilingen… Dat komt natuurlijk door het
gebruik van internet. Dat maakt zo’n biedproces transparant en toegankelijk.
Het biedt gebruikersgemak.’

Geen veilingmeester

Het verklaart ook voor een deel het grote succes van BVA Auctions, dat bijna
tien jaar geleden werd opgericht als specifiek online veilinghuis. ‘De markt
was er klaar voor’, zegt Meijer. ‘Internet zou natuurlijk alleen maar verder
gaan groeien, dus het was het goede moment in een tot dan toe zeer
traditionele veilingmarkt. Internetveilingen werken vanwege de transparantie
en het grote bereik. En je kunt op basis van de digitale gebruikersgegevens
een gerichte marketing opzetten. Maar het belangrijkst is dat er, in
tegenstelling tot fysieke veilingen, geen veilingmeester is die het
biedproces bewerkt. Je ziet echt de markt aan het werk.’

Het snelgroeiende BVA Auctions – in de beginjaren verdubbelde de omzet, nu
wordt er nog altijd een groei van zo’n 10 procent per jaar gerealiseerd –
merkt dat langzamerhand de wat negatieve ‘faillissements-sfeer’ die van
oudsher om veilinghuizen hangt, verdwijnt. Meijer: ‘Onze klanten zijn voor
een belangrijk deel nog wel curatoren,banken, de belastingdienst en Domeinen
Roerende Zaken, maar bedrijven weten ons ook steeds beter te vinden om hun
winkeldochters, overstock of overcapaciteit te verkopen. Voor hen is BVA
Auctions een remarketingpartner: we zetten namens hen producten opnieuw in
de markt naar de eindklant.’

Rolexen en Bentleys

Grote klappers en in het oog springende veilingen heeft BVA Auctions genoeg.
Het veilinghuis veilde o.a. de exclusieve boedel van Easylife en de auto- en
garage-inventaris van Kroymans. De spullen van The Entertainment Group van
Marco Borsato werden door BVA Auctions geveild. En vorig jaar veilde het
bedrijf de voorraad van elektronicaketen IT’S. Meijer: ‘Dan zie je gewoon
dat álles weggaat, tot de laatste staafmixer aan toe.’

Het merendeel van de kopers is particulier, vertelt Meijer. ‘Ongeveer 65
procent van de transacties wordt gedaan door gewone consumenten op jacht
naar een koopje. De rest bestaat uit zakelijke kopers. De kopers komen
overal vandaan, of het nu om vastgoed gaat of grote industriële machines.
Een textielfabriek die moet worden ontmanteld? Wij kunnen het veilen . En
begeleiden de verscheping zo nodig ook naar landen als China of Pakistan.’

BVA heeft ook een aparte Automotive afdeling met een showroom langs de A1.
Buiten staan de ‘gewonere’ auto’s’, binnen staan de Ferrari’s en oldtimer
Mercedessen te glimmen. Allemaal te vinden op BVA
Auctions.com.

Eindgebruiker

BVA Auctions heeft zijn business altijd gericht op de eindgebruiker, of dat
nou een bedrijf of een particulier is. Dat is vooral omdat de verkoper daar
het meest bij gebaat is. Meijer: ‘Een tussenhandelaar die alleen maar grote
partijen wil hebben, zal natuurlijk een scherpe prijs willen hebben omdat
hij veel in één keer koopt. Wij proberen als tussenpersoon het altijd zo
gunstig mogelijk voor onze klant – de verkopende partij – aan te pakken. Dus
dat betekent dat we kavels zo opsplitsen dat het individueel het meeste
oplevert.’

Inmiddels ontdekken steeds meer bedrijven het voordeel van een veilinghuis.
Niet alleen voor overtollige voorraden: sommigen kopen er zelfs op in.
Meijer: ‘Wij hebben een klant die tweedehands motoren uit het buitenland
haalt, zo’n 700 per jaar. Een deel zet hij zelf weg, maar hij koopt ook een
deel specifiek in om bij ons te veilen. Omdat hij weet dat hij er dan een
goede prijs voor krijgt, en BVA Auctions zorgt voor de afwikkeling.’

En, voegt hij toe., BVA Auctions koopt zelf niet in – het bedrijf blijft als
neutraal veilinghuis intermediair tussen opdrachtgever en koper.

Meer informatie: BVA
Auctions

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl