De bank Knab maakte vorige week bekend dat je bij hen geld kan overmaken via Facebook en sms. Een reuzensprong op betaalgebied? De werkelijkheid is iets minder spectaculair.
Van echt betalen via Facebook of sms is bij de nieuwe dienst van Knab geen sprake. De transactie verloopt gewoon via de bank, een dochter van Aegon. Dat is maar goed ook, want zo weet je dat het net zo veilig is als regulier mobiel bankieren.
Maar wat is sociaal betalen bij Knab dan wel? “De app van Knab maakt gebruik van contacten in je adresboek op je telefoon of je Facebook-contacten”, zegt Sijbrand Tieleman, directeur van Virtual Affairs, het softwarebedrijf dat de mobiele app en ook de nieuwe functionaliteit voor de bank ontwikkelde.
Het is een functie die op zich niet uitzonderlijk is: veel apps vragen om toestemming om je adreslijst en je contacten te gebruiken op moment van installatie. Wel nieuw is dat dit de eerste bank-app is die actief van de informatie gebruikmaakt.
Zo werkt het
Het grote voordeel van de nieuwe functie van de app is dat je iemand niet eerst om zijn IBAN-nummer hoeft te vragen voordat je geld kunt overmaken. In plaats daarvan geef je in de app de opdracht om geld over te maken naar één van je Facebookvrienden of één van je contacten in je adresboek.
Vervolgens ontvangt diegene een berichtje met de mededeling dat er geld voor je klaarstaat. Dat kan iets zijn in de trant van: "He Henk, hier het geld van het avondje stappen, Peter." In het bericht staat ook een link. Door daar op te klikken komt de ontvanger op een pagina waar hij zijn IBAN-nummer kan invullen. Na een extra controle via een code die wordt verstuurd per sms, wordt het geld vervolgens overgemaakt.
Hoe zit het met de privacy?
Hartstikke handig natuurlijk, vooral voor degene die het bedrag moet overmaken. Bovendien hoef je geen bankrekeningen meer per e-mail of sms heen en weer te sturen. Maar hoe zit het met privacy?
Recent ontstond er veel commotie toen ING plannen lanceerde om bankgegevens te gebruiken om informatie te geven aan derden. Door berichten over bankzaken via de berichtendienst van Facebook te versturen, geef je die gegevens zelf al weg. Facebook kan dan wel de transactie niet zien, maar wel dat er een transactie plaatsvindt en eventueel de context.
Tieleman gelooft niet dat het echt een issue is. "Ik weet ook helemaal niet of Facebook dat ziet", zegt Tieleman, die nog eens benadrukt dat Facebook de bankgegevens zelf zeker niet inziet, omdat er geen transactie plaatsvindt via het sociale netwerk. "Ik zie vooral dat we helpen bij het vergemakkelijken van betalingen tussen mensen."
Bovendien, stelt Tieleman, heeft Brussel besloten dat banken hun systemen op termijn open moeten stellen voor andere bedrijven met als consequentie dat bedrijven als Facebook en Google zelf ook met betaaldiensten zouden kunnen komen. De bank loopt in feite vooruit door nu al betalen en social media te koppelen voor de mensen die dat willen.
Virtual Affairs, dat zich heeft gespecialiseerd heeft in de bouw van software voor banken en verzekeraars, hoopt de functionaliteit aan meer banken te verkopen. "Er zijn gesprekken."
Lees ook
'Creatief met klantgegevens? ING verdient pluim voor ondernemerschap'
Klant laat zich nog niet verleiden door nieuwe bank Knab
ABN gebruikt klantgegevens om klant reclame Prénatal te sturen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl