Binnenkort begint Google met het verkopen van advertenties die zich richten op
de persoonlijke interesses van gebruikers. Om gericht reclame te kunnen
tonen, gaat Google het gedrag van internetters nauwkeurig bijhouden.
Op basis van webgedrag maakt Google van iedere internetter een profiel. Wie
veel op -zeg- parkietenwebsites zit, zal vervolgens relatief veel reclames
voor vogelvoer zien. Dat maakte het internetbedrijf woensdag
bekend.
Gericht adverteren
Door de zogeheten behavioral targeting in te zetten, hoopt Google dat
adverteerders meer betalen. Gericht adverteren voor een specifieke doelgroep
is efficiënter dan met hagel schieten – overal dezelfde advertentie
plaatsen.
Kritiek vanwege privacy
Er is veel kritiek van privacy-voorvechters, meldt onder meer de Financial
Times.
Om gebruikers gerust te stellen, geeft Google gebruikers toegang tot de
opgeslagen gegevens over hun webgedrag. Een internetter kan vervolgens
desgewenst zijn geregistreerde interesses wijzigen of verwijdering. Ook is
er een opt out-mogelijkheid, waarbij gebruikers aangeven niet gevolgd
te willen worden.
Critici pleiten voor een opt in-regeling, waarbij gedragsgerichte
advertenties alleen maar verschijnen indien de internetter zich daarvoor
opgegeven heeft.
Geen porno, geen religie
Ook heeft Google besloten gevoelige interesse-onderwerpen niet te volgen.
Sites over seks, politiek of religie worden niet geregistreerd.
Groot, maar niet alleen
Dat tegenstanders vrezen voor een 'Big Brother'-achtige Google, heeft zeker
ook te maken met de absolute dominantie van de zoekmachine. Google is echter
niet de enige die gedragsgerichte reclame aanbiedt, merkt onder meer The
Wall Street Journal op. Concurrenten AOL en Yahoo waren al eerder bezig
met behavioral targeting.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl