De gestegen volumes droegen bij aan een omzetgroei van 5 procent, die voor het grootste deel op eigen kracht werd bereikt. De omzet kwam uit op 8,78 miljard euro. Dat is wel licht lager dan analisten hadden verwacht. Het totale volume bedroeg 96,9 miljoen hectoliter, iets hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

De winst van het bierconcern steeg licht, maar daalde op autonome basis – dat wil zeggen exclusief de overnames. Het bedrijfsresultaat (ebit beia) bedroeg 1,27 miljard euro, terwijl de nettowinst (beia) uitkwam op 705 miljoen, dat is 1,6 procent hoger dan vorig jaar.

Noord-Europa

Topman Jean-François van Boxmeer wilde in een toelichting niet te veel nadruk leggen op de economische situatie in Europa. Volgens de topman heeft de economie ,,een kleine maar constante” invloed op de verkopen, terwijl het weer ,,grote uitslagen” kan veroorzaken, vooral in Noord-Europa. Van Boxmeer zei ook dat in West-Europa de volumes licht onder druk stonden, maar dat klanten nog wel de premium-merken van het concern kochten. In het zuiden van Europa was er wel degelijk nog sprake van volumegroei, maar stapten bierdrinkers over naar goedkopere merken.

De omzet in West-Europa steeg in het eerste half jaar licht. In Centraal- en Oost-Europa sprak Heineken van een ,,solide autonome omzet- en volumgroei”, zonder concrete cijfers te melden. In Afrika, het Midden-Oosten,Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika kon Heineken ,,uitstekende omzet- en winstresultaten” rapporteren.

Asian Pacific Breweries

Van Boxmeer ging ook kort in op de voorgenomen overname van Asian Pacific Breweries (APB). Als het bod van Heineken, dat nu in totaal een waarde heeft van 5,6 miljard Singaporese dollar, slaagt, zal het bierconcern enige tijd rustig aan doen wat betreft nieuwe overnames. Van Boxmeer nam wat betreft aquisities het woord 'pauze' in de mond. De integratie van APB kost tijd, lichtte hij toe. Heineken blijft wel uitkijken naar nieuwe mogelijkheden, aldus de topman.

Heineken verwacht te blijven profiteren van de groei in opkomende landen, maar de volumegroei in West-Europa blijft naar verwachting ,,getemperd''. Voor heel 2012 denkt Heineken dat ,,de nettowinst (beia) op autonome basis in grote lijnen gelijk zal blijven aan vorig jaar'', zo meldt de onderneming.

Het bierconcern kreeg in de eerste maanden van dit jaar te maken met een stijging van de inkoopkosten van 6,9 procent per hectoliter drank. Dat had ook te maken met duurdere verpakkingen. Heineken verwacht dat de inkoopkosten over heel 2012 met 8 procent toenemen. Het concern zegt door te gaan met het compenseren van de stijgende grondstofkosten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl