Starbucks gaat het aanbod in zijn Amerikaanse vestigingen uitbreiden, om de omzet een zetje te geven.

Zou een biertje bestellen bij Starbucks net zo’n mond vol zijn als bij een kopje koffie? Doe mij maar een Medium Hoppige Blonde Bock met extra citroen? Je kunt het straks proberen in de Verenigde Staten, want daar gaat Starbucks in duizenden filialen naast koffie ook bier, wijn en hapjes aanbieden. Dat meldt Reuters. Het lunchaanbod wordt verruimd, en het koffie-imperium gaat ook maaltijden bezorgen.

Minder aanloop in winkelstraten

Dat lijkt verdacht veel op een eetcafé. Starbucks hoopt Amerikanen er mee hun huis te lokken. Nu steeds meer mensen winkelen op internet, raken winkelstraten en -centra in de States leger. En dus stapt er minder winkelend publiek een Starbucks-filiaal binnen, wat is te merken aan de omzet. Topman Howard Schultz noemde die ontwikkeling begin dit jaar nog een “aardverschuiving”.

Met de nieuwe formule wordt een Starbucks echt een ‘bestemming’, hoopt de Starbucks-top. De koffieketen heeft er kennelijk vertrouwen dat de borrelhapjes aanslaan. De komende vijf jaar wil Starbucks de omzet die het in de VS uit eten haalt verdubbelen naar 4 miljard dollar.

Omzet verdubbelen in vijf jaar

In 2014 behaalde Starbucks een omzet van 16 miljard dollar. Tegen 2019 moet dat 30 miljard dollar per jaar zijn, liet het bedrijf weten. Starbucks wil in 2019 het aantal vestigingen in China verdubbeld hebben naar meer dan 3000.

De koffieketen heeft 11.900 vestigingen in de VS. Bij 3.000 daarvan wordt de nieuwe formule ingevoerd. Andere nieuwigheidjes: koffietrucks (afgekeken van de populaire foodtrucks) en elitefilialen, waar je speciale koffie van kleine plantages kunt krijgen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl