De coronapandemie veranderde weinig aan het drinkgedrag van bierdrinkend Nederland.
Opvallend is dat alcoholvrij bier vaker wordt gedronken. Niet alleen omdat men nog moet rijden, maar ook omdat het lekker wordt gevonden.
Plannen van politieke partijen om de accijns op bier te verhogen vallen niet goed onder bierdrinkers.
Het Nationale Bieronderzoek 2021 van brancheclub Nederlandse Brouwers toont aan dat mensen tijdens de coronapandemie niet massaal hun heil zijn gaan zoeken in een flesje bier. Nederlanders dronken ongeveer dezelfde hoeveelheid gerstenat als voor het uitbreken van de coronapandemie, die de deuren van de kroegen en cafés dichtgooide.
En als we dan een biertje uit de koelkast trokken, dan was het iets vaker een alcoholvrije variant.
Uit het onderzoek blijkt dat eigenlijk alleen alcoholvrij bier beduidend populairder is geworden dan andere biersoorten. Pils, laag alcoholisch en speciaalbier bleven allemaal ongeveer op hetzelfde niveau als in de voorgaande jaren.
Waarom we dan meer alcoholvrij bier drinken? Omdat we in het huidige aanbod vaker een lekkere variant kunnen vinden. Koppel daaraan dat meer mensen af en toe wel trek hebben in een biertje, maar niet de alcohol willen, en je hebt de reden van de stijging.
Plannen voor hogere accijns op bier
Opvallend in het onderzoek is de impact van belastingen en statiegeld op blikjes. Of eigenlijk het gebrek eraan.
Enkele politieke partijen geven aan de accijns op een flesje bier van 11 eurocent naar 15 eurocent te willen verhogen om de consumptie van bier te matigen.
Dat valt niet goed bij 62 procent van bierdrinkend Nederland. Tegelijk geven bierdrinkers aan dat een hogere accijns geen invloed zal hebben op het drinkgedrag: 78 procent zegt na een dergelijke verhoging gewoon evenveel bier te blijven drinken.
De invoering van het statiegeld op blik op 31 december 2021, heeft wel impact op bierdrinkers: 10 procent geeft aan hierdoor minder bier te gaan drinken, 81 procent stapt over op de flesjes (en dat terwijl bier uit blik beter is).
Het merendeel kijkt niet of die flesjes herbruikbaar zijn of in de glasbak moeten. 66 procent kijkt bij aankoop niet na of het biertje in herbruikbaar glas is verpakt.
De onlangs ingevoerde beperking op aanbiedingen voor alcohol heeft volgens het onderzoek nog de grootste impact op de hoeveelheid bier die Nederland in de toekomst gaat consumeren: 20 procent van de drinkers geeft aan dat juist dat de reden is dat ze minder van de alcoholhoudende drank gaan drinken.
Als de verkoop in supermarkten stopt en bier alleen nog in slijterijen wordt verkocht, koopt nog eens 19 procent van de bierdrinkers minder bier.