Bavaria heeft vorig jaar de winst met bijna 60 procent zien toenemen. De Brabantse bierbrouwer maakte onder meer in Rusland, Azië, Oceanië en Amerika een sterke groei door.

In Nederland zorgden het nieuwe Bavaria 0.0% en Bavaria Radler voor een plus in de verkopen. De productie van de zelfstandige moutfabrikant Holland Malt draaide daarbij een recordjaar.

De nettowinst van Bavaria kwam uit op 24,7 miljoen euro, tegen 15,5 miljoen een jaar eerder, maakte het concern donderdag bekend. De totale omzet van Bavaria liep licht terug van 508,5 miljoen in 2013 naar 503,9 miljoen euro. Alles bij elkaar verkocht Bavaria vorig jaar 5,6 miljoen hectoliter bier.

Niche-strategie Bavaria zorgt voor groei

De brouwer uit Lieshout heeft de afgelopen jaren gericht gekozen voor bepaalde segmenten in bepaalde regio’s en daar konden in 2014 de eerste vruchten van geplukt worden.

Financieel directeur Frank Swinkels spreekt van een ,,succesvol jaar”. ,,We beschikken inmiddels over een uitgebreid merkenportfolio en hebben exclusieve samenwerkingsverbanden met belangrijke spelers in de speciaalbiermarkt. Daarmee kunnen we de ruimte in de markt opzoeken en nieuwe consumenten aantrekken.”

De flesjes en blikjes van Bavaria worden inmiddels in meer dan 120 landen verkocht. Ongeveer 65 procent van het bier dat het concern maakt, is bestemd voor de export. Bavaria blijft werken aan groei in het buitenland. Dit jaar opent het familiebedrijf van de familie Swinkels onder meer zijn nieuwe brouwerij in Ethiopië, genaamd Habesha.

De mouterijen van Holland Malt in Eemshaven en Lieshout zijn eind vorig jaar volledig in handen van Bavaria gekomen. De brouwer nam het belang over van landbouwcoöperatie Agrifirm. Holland Malt en Agrifirm blijven in de toekomst wel nauw met elkaar samenwerken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl