Amazon maakte bekend donderdag dat de omzet aanzienlijk is gegroeid tijdens de feestdagen. De omzet nam toe met 15 procent naar 29,3 miljard in het vierde kwartaal. Analisten gingen gemiddeld uit van 30 miljard.

De winst bedroeg 214 miljoen dollar in het vierde kwartaal, ofwel 45 dollarcent per aandeel. Analisten rekenden op 18 cent per aandeel, volgens Bloomberg.

De afzet nam vooral in Noord-Amerika toe: met 22 procent. In de rest van de wereld lag die groei op 3 procent. De operationele kosten steden met 14,6 procent tot 28,7 miljard dollar.

Twijfel over Bezos

De cijfers waren verrassend: Amazon had twee kwartalen van verlies achter de rug. Bij beleggers was twijfel gerezen over het beleid van topman Jeff Bezos, die agressief investeert in activiteiten als televisieproductie, cloudbeheer en consumentenelektronica.

De markt reageerde dan ook verheugd: in de nabeurse handel steeg het aandeel Amazon met 9 procent.
Met name Amazon’s Fire-telefoon was een flop: her en der wordt hij voor minder dan een dollar verkocht. Dat zette de winstmarges onder druk.

Prime is kostbaar, maar een succes

Maar het abonneeprogramma Amazon Prime blijkt toch een succes. Tientallen miljoenen mensen zijn bereid om te betalen voor Prime-lidmaatschap. In ruil daarvoor krijgen ze aankopen sneller geleverd en televisieprogramma's sneller gedownload.

"Toen we de prijs van het Prime-abonnement vorig jaar verhoogden, deden we dat in de vaste overtuiging dat consumenten het nog steeds als de beste aanbieding in de geschiedenis van het winkelen zouden beschouwen", schrijft Bezos in een toelichting. "We hebben nu de laatste gegevens en de klanten zijn het met ons eens: het aantal leden groeide wereldwijd met 53 procent, nog iets sneller buiten de VS."

Dieper in buidel tasten

Amazon profiteerde er waarschijnlijk ook van dat het zijn ruzie met uitgever Hachette heeft bijgelegd. Daardoor zijn Hachette-boeken weer te bestellen in de Kindle Store.

Naar verwachting zal Bezos nog dieper in de buidel tasten om het Prime-programma op te tuigen. De videodienst van Prime kostte in 2014 zo'n 1,3 miljard dollar, aldus Bezos.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl