De bewindvoerders van Imtech hopen dat er zo snel mogelijk een goed bod wordt gedaan op het bedrijf. Daarmee moet de werkgelegenheid zoveel mogelijk in stand worden gehouden, zeiden zij dinsdag.

Imtech maakte eerder op de dag bekend uitstel van betaling te hebben aangevraagd. Na ruim twee jaar van aanhoudende verliezen en almaar tegenvallende ontwikkelingen kon de Nederlandse technisch dienstverlener niet langer het hoofd boven water houden.

In samenwerking met de huidige directie en de banken, waarvan sommige behalve schuldeiser ook grootaandeelhouder zijn, hopen de bewindvoerders snel duidelijkheid te krijgen over de toekomstkansen voor de diverse onderdelen van het bedrijf.

Ervaren bewindvoerders

De bewindvoerders, Paul Peters en Jeroen Princen, uitten in een eerste toelichting kritiek op afspraken die Imtech voor de aanvraag van uitstel van betaling zou hebben gemaakt met banken. ,,Die zijn niet juist”, stelden de bewindvoerders, die verder aangaven erop te rekenen dat de afspraken ongedaan worden gemaakt.

ABN Amro, ING, Rabobank en Commerzbank hebben bij elkaar een belang van 47 procent in het bedrijf.

Bij een surseance bepalen bewindvoerders alle zaken. De directie heeft niets meer te vertellen, maar kan wel de bewindvoerders ondersteunen.

Beide bewindvoeders hebben veel ervaring bij faillissementen. Peters, werkzaam bij AKD, was eerder als curator actief bij onder andere onderdelen van RDM en bij het cruiseschip SS Rotterdam. Princen, werkzaam bij het kantoor Ploum Lodder Princen.

Pon Holdings maakte dinsdag bekend belangstelling te hebben voor Imtech Marine, een bedrijfsonderdeel dat werkt in de maritieme sector.

Fraude

Imtech is na een worsteling van ruim twee jaar alsnog ten onder gegaan aan de gevolgen van de jarenlange fraude bij de bedrijfsonderdelen in Duitsland en Polen. Onverwacht slechte marktomstandigheden deden het bedrijf uiteindelijk de das om, waarbij de financiële problemen in Duitsland een hoofdrol speelden.

Dat bleek dinsdag uit een toelichting van het bestuur van Imtech op de aanvraag voor uitstel van betaling die de technisch dienstverlener eerder op de dag meldde. Dat was een ,,onvermijdelijke stap'', stelde bestuursvoorzitter Gerard van de Aast. ,,We hebben geen overeenkomst bereikt met financiers, ook niet over een doorstart. We hebben hard gewerkt om het verleden achter ons te laten en het bedrijf een toekomst te geven. Het is triest dat dit niet is gelukt.''

Over de gevolgen voor het personeel van Imtech, of de toekomst van de bedrijfsonderdelen, liet Van de Aast zich niet uit. ,,Dat is voor de bewindvoerders'', zei hij tijdens een persconferentie. ,,We zullen werkzaamheden zo goed mogelijk doorzetten. Onze mensen zijn vandaag gewoon aan het werk gegaan.''

Imtech werd de afgelopen twee jaar uit de brand geholpen met honderden miljoenen euro's aan extra leningen en uit de verkoop van nieuwe aandelen. Uiteindelijk struikelde het bedrijf de afgelopen weken echter over een nieuwe kredietaanvraag van 75 miljoen euro. Dat geld was nodig omdat de resultaten slechter waren dan verwacht, maar de financiers weigerden over de brug te komen. ,,Op een gegeven moment is het geld dan op'', concludeerde financieel directeur Hans Turkesteen in dat verband.

Van de Aast ging niet in op de vraag wie er schuldig is aan de ondergang van Imtech. ,,Het heeft geen zin om te zwartepieten. Dat is de koe in zijn kont kijken. Het is wat het is en we hadden het graag anders gezien.''

Bij Imtech werken wereldwijd 22.000 mensen. Imtech Nederland heeft ruim 2700 medewerkers in dienst. Maar ook bij andere onderdelen zoals Imtech Traffic & Infra (hoofdkantoor in Amersfoort) en Imtech Marine (hoofdkantoor in Rotterdam) vinden veel activiteiten plaats in Nederland.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl