De laadpalen voor elektrische auto’s zijn slecht beveiligd, waardoor het een klein kunstje zou zijn de laadpaal te kraken en je auto gratis op te laden. Netbeheerder Enexis en Stichting e-laad starten een onderzoek naar de beveiliging van de laadpalen.
Gratis rijden door software te kraken, het doet denken aan de eerste generatie ov-chipkaart die, zo toonde journalist Brenno de Winter in januari 2011 aan, zeer eenvoudig te kraken was.
En dat is geen toeval, want de laadpalen voor elektrische auto’s beschikken over precies dezelfde beveiligingssoftware, schrijft Trouw woensdag.
Netbeheerder Enexis en de Stichting e-laad, de stichting die laadpalen onderhoudt en plaatst, hebben hoogleraar Marko van Eekelen van de Radboud Universiteit gevraagd om mee te helpen aan een onderzoek naar de beveiliging van de laadpalen
Van Eekelen is werkzaam aan dezelfde universiteit als de studenten die in 2008 al aantoonden dat de beveiliging van RFID-chips vaak te wensen overlaat. Die chip wordt veel gebruikt in digitale portemonnees zoals de ov-chipkaart, maar ook in pasjes waarmee iemand zich identificeert voor, bijvoorbeeld, de laadpaal voor de auto.
Laadpaal kraken, gratis opladen
Het systeem rond de laadpalen lijkt nu, net als de vroegere versies van de ov-chipkaart - te zijn beveiligd met eenvoudig te kraken beveiligingssoftware. Dat betekent dat het voor iemand met de juiste apparatuur en kennis redelijke eenvoudig zou moeten zijn om zijn auto gratis op te laden.
Van Eekelen denkt dat het in theorie zelfs mogelijk is om via het kraken van de laadpalen het energienetwerk te verstoren. Zo zou een hacker de palen kunnen laten 'faken' dat ze aan het laden zijn zodat het energiebedrijf denkt dat er heel veel stroom wordt verbruikt, zo stelt Van Eekelen.
Han Slootweg, hoogleraar aan de TU Eindhoven en gespecialiseerd in elektriciteitsnetwerken en tevens manager bij Enexis, ziet echter geen direct gevaar omdat de netbeheerders niet alleen afgaan op signalen van de software, maar ook de daadwerkelijk geleverde elektriciteit meten.
Lees ook
Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben
Dringen voor de laadpaal: minder parkeerplek voor 'gewone auto' in grote steden
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl