In normale tijden kent de AEX-index voor grote beursbedrijven in Nederland
dagelijks een lijstje met winnaars en verliezers. Ga je per 10 augustus een
maand terug, tot 11 juli 2011, dan kleurt de hele hoofdindex rood.

Geen enkel AEX-fonds wist tijdens de beursval van de afgelopen weken stand te
houden. Maar de onderlinge verschillen zijn wel groot. Sterkste daler is
Aperam, een afgesplitste dochter van staalconcern Arcelor Mittal.
Laatstgenoemde is zelf de op één na sterkste daler op maandbasis. De twee
fondsen verloren respectievelijk 46 en 35 procent van hun beurswaarde.

KPN houdt stand
Het meest standvastige AEX-aandeel van de afgelopen weken is KPN, dat op
maandbasis slechts op een min van ongeveer een half procent koerst,
woensdagmiddag vóór de opening van Wall Street.

Zie dit grafiekje met de tien sterkste
en minst sterke dalers in de AEX
.

Een zekere trend valt wel te bespeuren bij de grote en kleine dalers.
Beleggers zoeken duidelijk hun toevlucht tot aandelen van ondernemingen die
kunnen bogen op een relatief stabiele inkomsten in tijden van economische
teruggang.

Stabiele kasstroom
Telecombedrijf KPN weet zich verzekerd van een solide kasstroom uit
abonnementen, al kampt het bedrijf wel met teruglopende inkomsten uit
mobiele belminuten, vooral omdat jongeren steeds meer chatten via
internetdiensten.

Soep- en zeepconcern Unilever (minus 5 procent op maandbasis) behoort als
producent van basale levensmiddelen eveneens tot de minst getroffenen in de
AEX. Topman Paul Polman geniet ook enig vertrouwen bij beleggers, omdat hij
erin is geslaagd hogere grondstofprijzen in de eerste helft van dit jaar op
te vangen door de prijzen van Unilevers A-merken deels te verhogen.

Ook supermarktconcern Ahold (minus 7,8 procent op maandbasis) en bierbrouwer
Heineken (minus 7,7 procent) worden gerekend tot de zogenoemde defensieve
fondsen in moeilijke tijden.

Cyclische fondsen
Dat de grootste klappen zijn gevallen bij staalbedrijven Aperam en Arcelor
Mittal, alsook luchtvaartmaatschappij Air France KLM (min 32 procent op
maandbasis) is evenmin vreemd. Als er economische tegenwind dreigt, voelen
luchtvaartmaatschappijen dat al snel.

En consumenten zijn in een dergelijk klimaat minder snel geneigd grote
aankopen te doen, zoals de aanschaf van een nieuwe auto of ijskast. Als
toeleveranciers voor dergelijke producten zijn staal- en aluminiumbedrijven
gevoelig voor een omslag in de economische cyclus.

Lees ook:

Beurskrach: wat is dat ook al weer?

Beurscrisis: 7 grafieken om bij stil te staan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl