Twitter gaat donderdag naar de beurs voor een introductieprijs van 26 dollar per aandeel. Daarmee is een actieve twitteraar ongeveer 46 euro waard.

Alles is in stelling gebracht om ervoor te zorgen dat de beursgang van microblog Twitter donderdag 7 november vlekkenloos verloopt. Een champagne-spektakel zoals bij de beursgang van LinkedIn wordt niet verwacht, een dikke ‘dislike’ zoals bij Facebook evenmin.

Toch roept de beursgang van Twitter herinneringen op aan de eerste stappen van die andere twee sociale netwerken naar de beurs.

Twitter verhoogde de bandbreedte voor de geplande introductieprijs van het aandeel twee keer. De introductieprijs is uiteindelijk vastgesteld op 26 dollar per aandeel. Daarmee komt de waardering van het bedrijf uit op ongeveer 14,4 miljard dollar, omgerekend bijna 11 miljard euro.

Hiermee zit Twitter qua marktwaarde ruim onder Facebook (119 miljard dollar) en iets onder LinkedIn (26 miljard dollar). De twee andere sociale netwerken gingen respectievelijk in 2012 en 2010 naar de beurs.

Beursgangen sociale netwerken

De eerste handelsdag van het aandeel LinkedIn was ronduit spectaculair te noemen. De koers van het aandeel schoot als een champagnekurk omhoog om na een dag handelen ongeveer te verdubbelen in waarde.Na de eerste handelsdag in mei 2010 was LinkedIn zo’n 9 miljard dollar waard. Een schril contrast met Facebook, waar de koers vrijwel onveranderd sloot na een dag handelen.

Net als de introductie van die andere twee sociale netwerken op de beurs, staat ook het debuut van Twitter volop in de belangstelling. Met name grote, institutionele beleggers zullen direct bij de beursgang instappen is de verwachting.

Inkomsten per gebruiker

Wanneer je vergelijkt wat de drie netwerken per actieve gebruiker aan omzet binnen halen, heeft Twitter nog een aardige inhaalslag te maken, vergeleken met Facebook. De grootste sociale netwerksite ter wereld verdient ruim twee keer zoveel aan een maandelijkse actieve gebruiker (4,44 dollar) als Twitter (1,91 dollar), valt af te lezen uit de onderstaande tabel.

De vergelijking met LinkedIn is lastiger want de site voor professionals meldt niet wat de 'actieve gebruikers' per maand zijn, maar hoeveel leden LinkedIn heeft. Daar stond de teller eind september op 259 miljoen. Afgezet tegen de ruim één miljard dollar aan omzet over de eerste negen maanden van dit jaar kom je dan op 4,17 dollar aan inkomsten per lid.

Facebook Twitter
Maandelijkse actieve gebruikers (in mln) 1.190 232
Omzet 9 mnd '13 (mln $) 5286 442
Gemiddelde omzet per actieve gebruikers 4,44 1,91

Op basis van de marktkapitalisatie (het aantal uitstaande aandelen maal de koers) van de drie bedrijven en hun actieve gebruikers (of leden in het geval van LinkedIn), kun je de drie ook vergelijken op basis van de waarde per actieve gebruiker.

Met een marktkapitalisatie van zo'n 26 miljard dollar is een gemiddelde LinkedIn-account is ongeveer 100 dollar waard, net zo veel als een actieve Facebook-gebruiker. Dat is bijna 60 procent meer dan de waarde van een gemiddelde twitteraar, op basis van de introductieprijs.

Twitter heeft na de beursgang naar verwachting ongeveer 554 miljoen aandelen uitstaan. Dit is inclusief de mogelijkheid voor zakenbanken om extra aandelen uit te geven, maar exclusief optie- en aandelenplannen die voorwaardelijk aan personeelsleden zijn toegekend. Daarmee is het bedrijf zo'n 14,4 miljard dollar waard. Dat wil zeggen 62 dollar per gebruiker, of 46 euro.

Facebook LinkedIn Twitter
Maandelijkse actieve gebruikers (in mln) 1.190 259 232
Marktkapitalisatie (mrd $) 119 26 14,4
Gemiddelde waarde per actieve gebruikers $ 100 $ 100,4 $ 62

Verschil: Twitter nog altijd verlieslatend

In tegenstelling tot LinkedIn en Facebook maakt Twitter nog geen winst. Over de eerste negen maanden van dit jaar boekte Twitter een verlies van ruim 133 miljoen dollar.

Facebook wist direct bij de beursgang al winst te boeken. Al sinds de beursgang verdient Facebook zijn centen met advertenties.

Bij Twitter is dat niet anders. Meer dan 80 procent van de inkomsten van Twitter komt uit advertenties. Met name in Amerika wordt er geld verdiend. Pakweg driekwart van de omzet komt uit het thuisland. Dat is opvallend aangezien zich hier "slechts" 53 van de in totaal 232 miljoen actieve gebruikers bevinden.

Het is niet voor niets, dat de top van het bedrijf zegt hard te willen trekken aan het opvoeren van de inkomsten in de rest van de wereld.

Lees ook:

Twitter: miljoenen verlies, maar analist ziet koers exploderen

Twitter naar de beurs: hoe geloofwaardig is verdienmodel eigenlijk?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl