- Het seizoen voor de presentatie van de tweedekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is in volle gang.
- Dinsdag kwamen twee grote multinationals op de Amsterdamse beurs met de cijfers naar buiten: Randstad en Unilever.
- Randstad profiteert sterk van de de krappe arbeidsmarkt, die de vraag naar uitzendkrachten stimuleert.
- Lees ook: Zomerrally op de beurs stuit op technische weerstand: dit moet er gebeuren om aandelen verder te laten stijgen
Het seizoen voor de publicatie van de tweedekwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven komt deze week op stoom. Beleggers kijken daarbij ook naar berichten over de vooruitzichten in de tweede helft van 2022. De vraag daarbij is in hoeverre bedrijven geraakt worden door de hoge inflatie en het perspectief van economische groeivertraging.
Dinsdag kwamen op de Amsterdamse beurs uitzender Randstad en soep-en zeepconcern Unilever met de resultaten naar buiten.
Het aandeel Unilever steeg 2 procent na publicatie van de halfjaarcijfers. Het bedrijf achter merken als Knorr, Ola en Dove boekte meer omzet dankzij prijsverhogingen en schroefde de omzetverwachting voor het hele jaar op.
Beleggers waren minder tevreden met de resultaten van Randstad. Het aandeel daalde dinsdag bijna 5 procent. De uitzender profiteerde van de krapte op de arbeidsmarkt en boekte een recordomzet in het tweede kwartaal. Maar het bedrijf blijft wel voorzichtig vanwege de onzekere economische ontwikkelingen rond de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne.
Randstad: krappe arbeidsmarkt stuwt omzet
Uitzendconcern Randstad heeft in het tweede kwartaal een recordomzet geboekt. Door de krappe arbeidsmarkt is het voor werkgevers steeds moeilijker voldoende personeel te vinden. Ze nemen daardoor steeds vaker hun toevlucht tot uitzenders als Randstad om het gehele wervingsproces voor hen te doen, verklaart topman Sander van 't Noordende in een toelichting op de cijfers.
De omzet voor de maanden april, mei en juni kwam uit op bijna 6,9 miljard euro, 13 procent meer dan een jaar eerder. Daarop boekte Randstad een winst van 196 miljoen euro, een stijging van 11 procent op jaarbasis.
"De wereldwijde arbeidsmarkt blijft dynamisch, met een combinatie van grote vraag en schaarste aan talent", zei Van 't Noordende. Dankzij de hogere vraag naar uitzend-, wervings- en detacheringsdiensten kon Randstad ook zijn winstmarge verhogen.
Onder andere op de Noord-Amerikaanse markt, naar omzet gemeten de belangrijkste voor Randstad, steeg de omzet hard. Ook in Italië, Spanje en Portugal deden werkgevers veel vaker een beroep op de uitzender. Nederland bleef enigszins achter met een omzetstijging van 1 procent, waar dat een kwartaal eerder nog 13 procent groei was. Ook slonk de winstmarge in het thuisland van Randstad.
Naast de krappe arbeidsmarkt profiteerde Randstad ook van de sterke dollar. Die zorgde ervoor dat de omzet van het concern, die in euro's wordt berekend, extra hoog uitviel.
Vooruitkijkend is het bedrijf voorzichtig vanwege onzekerheid over de economische ontwikkelingen de komende tijd. Zo is de inflatie erg hoog en kan een verergering van de gascrisis als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne tot een recessie leiden. Die omstandigheden maken goede voorspellingen voor de rest van het jaar lastig.
Unilever verhoogt prijzen om hogere grondstofkosten op te vangen
De hogere kosten voor ingrediënten hebben voor levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern Unilever weinig invloed gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf achter merken als Knorr, Ola en Dove verhoogde zelf eveneens de prijzen om die extra kosten op te vangen en verwacht dat te blijven doen.
De prijsverhoging zorgde voor een omzetgroei van 8,1 procent, als zaken als overnames en valutawisselkoersen niet worden meegeteld. Die onderliggende omzetgroei was nog harder gestegen als consumenten door de hoge inflatie niet de hand op de knip hadden gehouden.
Desondanks verhoogde Unilever de verwachtingen voor de omzetgroei voor heel het jaar. Het concern ziet namelijk verdere prijsverhogingen in de tweede jaarhelft. Dat kan opnieuw leiden tot wat minder verkochte producten, stelt Unilever. Maar per saldo komt het bedrijf er positief uit.
De totale omzet in de eerste zes maanden kwam uit op 29,6 miljard euro, een toename van haast 15 procent. Daarbij profiteerde Unilever onder meer van de verkopen in dollars die relatief meer waard werden door de dalende eurokoers. Wisselkoersen waren goed voor ruim een derde van de omzetgroei.
Door de hogere inkoopprijzen daalde de winstmarge wel licht. Maar ondanks alles bleef de nettowinst grotendeels op peil. Die ging van 3,4 miljard euro in de eerste zes maanden van vorig jaar naar 3,2 miljard euro dit jaar. De operationele winst was dit jaar in het eerste halfjaar wel hoger dan vorig jaar.
Voor de komende jaren geeft Unilever aan dat de situatie moeilijk te voorspellen is omdat inflatie en hogere inkoopprijzen voort kunnen blijven duren. Toch wil het concern in die jaren de winstmarges weer verhogen door onder meer kostenbesparingen, een betere productmix met meer artikelen waarop een hogere winst wordt gemaakt. Ook ziet Unilever verdere prijsverhogingen als middel om zijn doel te bereiken.