- Donderdag kwamen enkele grote aan de Amsterdamse beurs genoteerde fondsen met de kwartaalcijfers naar buiten.
- Telecomconcern KPN boekte een hogere omzet, maar een lagere winst.
- Voedings- en verzorgingsconcern Unilever wist in het eerste kwartaal dit jaar opnieuw de prijzen te verhogen.
- Lees ook: AkzoNobel wijst op voordeel lokale verfproductie bij handelsoorlog
Het cijferseizoen voor beursgenoteerde bedrijven is in volle gang en donderdag was het de beurt aan grote ondernemingen zoals telecomconcern KPN en voedings- en verzorgingsconcern Unilever.
KPN haalde in het eerste kwartaal van dit jaar een lagere winst, mede door investeringen in een dochteronderneming die mobiele zendmasten exploiteert. Unilever wist onderliggende omzet te laten groeien door zowel prijsverhogingen als volumegroei.
Het aandeel KPN noteerde donderdag kort na de opening een fractie lager, met een verlies van 0,1 procent. Het aandeel Unilever steeg 0,5 procent.
KPN boekt hogere omzet, maar lagere winst
Telecombedrijf KPN heeft in het eerste kwartaal een lagere winst behaald. Dat kwam door de kosten die het bedrijf maakte voor de lancering van de nieuwe onderneming Althio. Wel boekte KPN een hogere omzet, mede door de overname van provider Youfone in maart vorig jaar.
KPN en pensioenfonds ABP zijn onlangs gestart met Althio, een samenwerking op het gebied van mobiele zendmasten waarvan KPN voor 51 procent eigenaar is. Die samenwerking werd vorig jaar juni aangekondigd en werd afgelopen februari door toezichthouder ACM goedgekeurd. Ongeveer 3.800 mobiele zendmasten en daklocaties van KPN, NOVEC en Open Tower Company zijn ondergebracht in Althio.
Door de kosten voor de nieuwe onderneming daalde de nettowinst afgelopen kwartaal met 3,5 procent ten opzichte van begin 2024, naar 169 miljoen euro. De omzet kwam uit op ruim 1,4 miljard euro, een toename van 3 procent.
Unilever verhoogt prijzen opnieuw in eerste kwartaal van 2025
Voedings- en verzorgingsconcern Unilever, bekend van merken als Dove en Knorr, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van bijna 15 miljard euro geboekt. Dat was bijna een procent lager op jaarbasis, maar onderliggend liet het concern wel groei zien.
De zogenoemde onderliggende omzetgroei bedroeg 3 procent, waarbij prijzen gemiddeld 1,7 procent stegen en de verkoopvolumes met 1,3 procent toenamen.
Voor 2025 handhaaft Unilever de verwachting dat de onderliggende omzetgroei tussen de 3 en 5 procent zal bedragen.
Het Britse concern is bezig diverse onderdelen af te splitsen, waaronder de ijsjestak, die eind dit jaar beursnoteringen moet krijgen in Amsterdam, Londen en New York. Het hoofdkantoor van deze verzelfstandigde divisie komt in Amsterdam, onder de naam The Magnum Ice Cream Company.
Fugro schapt banen na wegvallen Amerikaanse projecten
De Nederlandse bodemonderzoeker Fugro heeft in het afgelopen kwartaal meer dan honderd van de ruim 2000 banen in de Verenigde Staten geschrapt omdat Amerikaanse projecten voor windmolens op zee zijn stilgelegd sinds de komst van president Donald Trump. Ook worden andere kostenbesparende maatregelen genomen door Fugro, waaronder een pauze op het inhuren van personeel voor ondersteunende functies.
Dat heeft topman Mark Heine gezegd in een toelichting op de kwartaalcijfers. Vorige week kwam de onderneming uit Leidschendam al met een winst- en omzetwaarschuwing. Fugro zei daarbij ook dat klanten wereldwijd terughoudender zijn geworden met nieuwe projecten door het handelsbeleid van Trump en de economische onzekerheden.
De brutowinst verdampte naar slechts 0,8 miljoen euro, vergeleken met 44,2 miljoen euro vorig jaar. De omzet ging met 11 procent omlaag tot 450 miljoen euro. Bij het orderboek voor het komende jaar was lichte krimp te zien.