Woensdag kwamen twee grote beursgenoteerde bedrijven in Nederland met de kwartaalcijfers naar buiten: supermarktconcern Ahold Delhaize en grootbank ABN AMRO.

Het moederbedrijf van Albert Heijn zag de omzetten bij diverse ketens stijgen en verhoogt de winstverwachting voor dit jaar. ABN AMRO profiteert onder meer van de stijgende rente op financiële markten.

Op de beurs beloonden beleggers het aandeel Ahold Delhaize woensdag met een plus van 2,5 procent, terwijl ABN AMRO bijna 2 procent steeg.

Ahold Delhaize: dure dollar maakt Amerikaanse winst meer waard in euro’s

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal van het jaar meer winst gemaakt op een hogere omzet. De onderneming profiteerde onder andere van de duurdere dollar, maar zag ook de omzetten in winkels die langer dan een jaar open zijn stijgen. Het bedrijf verhoogde verder de verwachtingen voor het hele boekjaar.

Ahold Delhaize weigert de prijsstijgingen waar het bedrijf mee te maken heeft naar eigen zeggen volledig door te berekenen aan zijn klanten. Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en bol.com wist de omzet in het derde kwartaal wel op te voeren, geholpen ook door hogere prijzen. Maar volgens topman Frans Muller worden hogere kosten niet volledig doorberekend aan klanten. Hij merkt een toenemende spanning in de onderhandelingen met leveranciers.

"Ik had van ketenpartijen meer samenwerking verwacht", aldus Muller. "Grote leveranciers blijven vasthouden aan winstmarges tot wel 15 procent. Daar maak ik me wel zorgen om." Muller merkt dat klanten in het schap zoeken naar goedkopere alternatieven. Zo neemt het aandeel van huismerken in de omzet toe. Door het grote aandeel huismerken weet Muller naar eigen zeggen ook wat producten zouden moeten kosten.

Ahold Delhaize zette een omzet van 22,4 miljard euro in de boeken. Dat was op jaarbasis 9,1 procent meer als je wisselkoerseffecten buiten beschouwing laat. Maar door de duurdere dollar gingen de opbrengsten bij elkaar met bij 21 procent omhoog. Dit komt doordat de omzet en winst die bij de Amerikaanse tak van Ahold Delhaize wordt geboekt omgerekend in euro's meer waard is als de dollar in waarde wint ten opzichte van de euro.

Supermarkten van het concern wisten in de meetperiode de vergelijkbare verkopen met gemiddeld 7,9 procent op te voeren.

Ahold merkt met name dat de verkopen in de Verenigde Staten robuust waren. In Europa was er volgens het bedrijf weer sprake van groei ondanks de moeilijke vergelijkingsbasis met een jaar eerder toen het bedrijf uitstekend presteerde. De onlineverkopen stegen met bijna 17 procent.

De onderliggende winst van het bedrijf kwam uit op 696 miljoen euro. Dat was ruim een kwart meer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Vooral in Europa merkte het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com dat de marges wat onder druk stonden door de hogere energieprijzen en uitdagende macro-economische omstandigheden.

Voor het hele jaar rekent Ahold Delhaize op een dubbelcijferige winstgroei, waar eerder op een percentage tussen de 4 en 6 procent werd gerekend. Het concern kondigde verder aan vanaf volgend jaar voor 1 miljard euro aan eigen aandelen in te gaan kopen.

ABN AMRO: weinig extra geld opzij voor brakke leningen

ABN AMRO heeft zijn winst in het afgelopen kwartaal meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden, ondanks de hoge inflatie en afzwakkende economie in Nederland. Topman Robert Swaak geeft aan zorgen te hebben over de economische vooruitzichten, maar is er niettemin van overtuigd dat de bank goed in staat is om de situatie te doorstaan.

Het financiële concern profiteerde in de voorbije maanden vooral van een boekwinst uit de verkoop van een aantal activiteiten. Zo ging de ABN AMRO Pensioeninstelling voor tientallen miljoenen euro's over naar Achmea.

Ook ging er maar heel weinig geld naar de stroppenpot. De bank hoefde amper geld weg te zetten voor leningen die mogelijk niet meer kunnen worden terugbetaald. Onder de streep bleef uiteindelijk 743 miljoen euro over, tegen 343 miljoen euro nettowinst in het derde kwartaal van vorig jaar.

Wel merkt de bank dat er de laatste tijd wat meer klanten in de problemen beginnen te komen door de hoge inflatie en flink gestegen energierekeningen.

Swaak geeft aan dat deze "lichte stijging" alleen te zien is bij de zakelijke klanten van de bank. Zo moesten er wat meer bedrijven aankloppen bij de afdeling bijzonder beheer. Dat is de afdeling waar probleemgevallen worden ondergebracht. De bank zag ook het aantal faillissementen iets oplopen.

De toenames zijn niet beperkt tot enkele sectoren, maar zijn volgens Swaak over de gehele linie te zien. Toch is het verschil met het voorgaande kwartaal nog niet heel groot, zegt hij. ABN AMRO denkt dat de echte recessie nog moet komen.

Swaak wijst er verder op dat de rente-inkomsten van de bank hun dieptepunt voorbij zijn. Dat dankt de bank aan de oplopende rentes op de financiële markten. Dat maakt het voor ABN AMRO mogelijk om weer betere marges te maken op spaargeld.

LEES OOK: Topbelegger uit ‘The Big Short’ legt uit wat beleggers mogelijk over het hoofd zien in het huidige beursklimaat – en hoe hij zich indekt