Woensdag kwamen twee grote Nederlandse beursfondsen met de cijfers naar buiten: grootbank ABN AMRO en supermarktconcern Ahold Delhaize.
ABN AMRO profiteert naar eigen zeggen van het aantrekken van de economie.
Ahold Delhaize ziet blijvende gedragsverandering bij consumenten door de coronapandemie waar supermarkten van profiteren.
Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven loopt op z’n einde, maar woensdag kwamen nog twee grote Nederlandse beursfondsen met de cijfers naar buiten: grootbank ABN AMRO en supermarktconcern Ahold Delhaize.
Woensdag noteerde het aandeel ABN AMRO na de beursopening ruim 3 procent hoger en ook Ahold Delhaize won ruim 3 procent.
ABN AMRO ziet herstel kredietvraag door aantrekken economie
ABN AMRO heeft afgelopen kwartaal geprofiteerd van het economisch herstel uit de coronacrisis. Daardoor lukte het om de winst op te voeren ten opzichte van een jaar eerder. Wel drukte de in september aangekondigde compensatieregeling voor mensen die in het verleden te veel rente hebben betaald, flink op de cijfers.
Topman Robert Swaak wijst erop dat de vraag naar leningen verbeterde en de bank kon groeien met zowel hypotheken als zakelijke kredieten. Verder gingen de provisiebaten hard omhoog. Dat zijn inkomsten die bank opstrijkt doordat mensen bijvoorbeeld weer vaker afrekenen met hun creditcard. Onder de streep hield ABN AMRO in de voorbije periode 343 miljoen euro over, waar een jaar terug nog 301 miljoen euro winst in de boeken ging.
De verbeterde economische situatie zorgde er ook voor dat er gelden vrijvielen die de bank eerder apart had gezet, omdat het concern toen vreesde dat bepaalde leningen nooit meer terugbetaald zouden worden. Swaak geeft aan dat de bank daarbij ook de vruchten plukte van de eerdere keuze om zich terug te trekken uit bepaalde kredietverlening aan de olie- en gassector. Daardoor is het risicoprofiel volgens de topman lager geworden.
Intussen loopt het aantal coronabesmettingen de laatste tijd weer hard op. Ook is de inflatie hard gestegen. ABN AMRO houdt die ontwikkelingen in de gaten, maar Swaak voorziet vooralsnog geen problemen voor de bank. Ook zorgde het stoppen van de coronasteun van de overheid niet voor een grote instroom van ondernemers bij de afdeling bijzonder beheer. ABN AMRO blijft de lage rente op de financiële markten wel voelen. Daardoor staan de marges die de bank behaalt op spaargeld al lang onder druk.
Voor de compensatieregeling moest in de voorbije periode 220 miljoen euro extra opzij gezet worden, zo werd eerder al bekend. Swaak wil zich met ABN AMRO graag weer op de toekomst richten, maar ondertussen wordt de bank steeds achtervolgd door kwesties uit het verleden. "Als we zaken kunnen oplossen lossen we ze op", zegt hij daarover. Hij is blij dat het is gelukt om afspraken te maken met de Consumentenbond over de compensatieregeling.
Er liggen nog steeds andere dossiers. Een paar maanden terug kwam bijvoorbeeld aan het licht dat ABN AMRO opnieuw het Openbaar Ministerie achter zich aan heeft. Justitie had ABN AMRO als verdachte aangemerkt in een onderzoek naar het terugvorderen van dividendbelasting door een derde partij. Met betrekking tot die zaak zijn volgens Swaak nu geen nieuwe ontwikkelingen te melden.
Ahold Delhaize merkt dat supermarkt structureel profiteert van gedragsverandering
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in Europa in het derde kwartaal last gehad van de heropening van de horeca en andere winkels na eerdere coronabeperkingen. Consumenten gaan weer meer uit eten en geven daardoor ook minder uit bij de supermarkt. In de Verenigde Staten merkte het bedrijf die trend minder.
De omzet in Europa daalde op vergelijkbare basis, al was de afname zeer licht. Daarbij kijkt het bedrijf alleen naar winkels die vorig jaar in dezelfde periode ook al open waren.
In de Verenigde Staten was er wel groei. Als naar de totale inkomsten wordt gekeken, dan liggen die nog wel hoger dan een jaar geleden. Dat komt echter deels door overnames, maar ook door bijvoorbeeld de opening van nieuwe winkels en groei bij onlinewinkel bol.com, waar de omzet met 19 procent steeg op jaarbasis.
De omzet blijft bovendien verhoogd door de coronapandemie. In de afgelopen periodes profiteerde Ahold Delhaize volop van het feit dat mensen graag thuis bleven en online bestellingen deden, maar ook dat consumenten die hun geld niet in de horeca uitgaven meer geld in supermarkten spendeerden.
Het bedrijf vergelijkt daarom zijn kwartaalresultaten graag met die van twee jaar geleden, voor corona. Ten opzichte van de derde periode van 2019 is er nog altijd een flinke groei te zien in alle regio's waar Ahold Delhaize actief is.
Die gedragsveranderingen blijven grotendeels, denkt topman Frans Muller. "We zien dat mensen deels thuis blijven werken en dan ontbijten ze en lunchen ze ook thuis en kopen ze meer bij de supermarkt." Bovendien zijn mensen meer thuis gaan koken en gezonder gaan eten, merkten ze bij Ahold Delhaize.
De omzet van Ahold Delhaize in de maanden juli tot en met september kwam uit op 18,5 miljard euro, een toename van 4,5 procent ten opzichte van vorig jaar wat deels kwam door overnames. De nettowinst bedroeg 522 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 68 miljoen euro.
Topman Frans Muller zegt dat de cijfers tonen dat Ahold Delhaize weerbaar is. Het supermarktconcern verhoogt de verwachtingen voor de winstmarge voor dit jaar en denkt ook aan een iets hogere winst per aandeel.