Beursbedrijven in Nederland moeten vanaf 2019 leasecontracten als schuld op de balans opnemen. Dat raakt waarschijnlijk ook de manier waarop bedrijven met autoleasecontracten omgaan.

De balans van Nederlandse beursbedrijven komt er vanaf 2019 fors anders uit te zien. Zogenoemde operationele leasecontracten moeten volgens de regels van de internationale boekhoudorganisatie IFRS worden opgenomen als schuld, zo werd woensdag bekend gemaakt. De gevolgen hiervan gaan verder dan een beetje schuiven met boekhoudposten.

Leasecontracten op de balans van bedrijven

Eerst iets over de boekhoudtechniek. Bedrijven gebruiken leasecontracten voor winkelpanden, vliegtuigen en auto’s vaak om de balans er mooier te laten uitzien. De waarde van dit soort contracten kan in veel gevallen namelijk buiten de balans worden gehouden, waardoor de verhouding tussen het eigen vermogen, dus de risicobuffer van de aandeelhouders, en de schuld er gunstiger uit ziet. Dat laatste is van belang in discussies met banken die lenen aan bedrijven.

De nieuwe boekhoudkundige leaseregels moeten meer transparantie scheppen. In het Financieele Dagblad legt PwC-consultant Jay Tahtah woensdag uit wat de belangrijkste gevolgen zijn. Kort gezegd komen de verplichtingen van het leasecontract aan de schuldenkant op de balans, en komt er tegelijk aan de bezittingenkant een huurrecht bij. Het eigen vermogen zelf verandert dus niet.

Wel verandert er iets in de verhouding tussen het eigen vermogen en de totale schuld. Doordat de schuld is toegenomen wordt de buffer van het eigen vermogen verhoudingsgewijs kleiner. En dat kan een punt van discussie worden tussen banken die leningen verschaffen en de bedrijfstop.

Op de winst- en verliesrekening van bedrijven vindt een verschuiving plaats van operationele huurkosten naar afschrijvingen op de leaseschuld. De zogenoemde bedrijfswinst vóór afschrijvingen en amortisatie (Ebitda) neemt toe, maar daar staan extra afschrijvingen tegenover.

Werknemer met leaseauto

Niet alle leasecontracten hoeven te worden opgenomen op de balans. De huur van een schip voor enkele maanden blijft uitgezonderd, net als leasecontracten met een waarde van minder dan vijfduizend euro. Die laatste drempel is wel relatief laag, zegt PwC-expert TahTah tegenover het FD. "Autoleases komen boven die 5.000 euro uit."

Vraag is dus of aankomende verandering van de boekhoudregels invloed heeft op beslissingen van beursgenoteerde bedrijven om hun werknemers al dan niet een leaseauto te geven.

"Dit heeft zeker impact, want door de nieuwe boekhoudregels veranderen de financiële ratio's toch", zegt algemeen directeur Marchel Koops van leasemaatschappij Athlon desgevraagd tegen Z24. "Als operationele lease op de balans komt, dan kun je overigens ook constructies krijgen waarbij de auto op de balans van het bedrijf komt en het servicecontract wordt losgekoppeld en off-balance blijft."

Mobiliteitsbudget en privé lease

Bedrijven kunnen ook kijken naar alternatieven voor vaste leasecontracten. Zo kun je werknemers een budget toekennen voor mobiliteit, waarbij ze dan zelf mogen kiezen hoe ze dat verdelen over verschillende vervoersmiddelen. Bij de uitvoering speelt dan wel dat de huidige kilometervergoeding voor het gebruik van een eigen auto binnen het mobiliteitsbudget op 19 cent per kilometer ligt, terwijl de feitelijke vergoeding bij een vergelijkbare leaseauto hoger kan zijn.

"Bij grote bedrijven zie je dat nu al scherper wordt gekeken naar functionele toekenning van leasecontracten. Dus alleen werknemers die echt veel rijden en voor wie een vergoeding van 19 cent per kilometer duidelijk ongunstig is, krijgen een leaseauto. De rest krijgt een budget voor mobiliteit", schetst Koops van Athlon.

Wat verder speelt is dat het kabinet dit jaar weer strenger is geworden met de verhoging voor bijtellingstarieven voor het privé-gebruik van leaseauto's. Dat heeft ook invloed op de vergelijking tussen de leaseauto en het mobiliteitsbudget.

Koops wijst erop dat er al enkele jaren een trend is richting budgetten voor mobiliteit. De verandering van de boekhoudregels voor leasecontracten betekent vooral een versterking daarvan.

"Het gaat tegenwoordig steeds meer om oplossingen op maat voor werknemers en ontzorging voor de werkgever. Daar passen voor Athlon zaken zoals de administratieve verwerking van mobiliteitsbudgetten bij. De werknemer kan vervolgens kiezen uit verschillende opties binnen zo'n budget, waaronder bijvoorbeeld privé-lease of een deelauto. Sowieso zie je dat het klassieke meerjarige autoleasecontract met de opkomst van flexibele arbeidscontracten steeds minder wordt ingezet. En voor kortlopende leasecontracten geldt dat die niet onder de nieuwe boekhoudregels vallen."

Lees ook:

Auto leasen bij V&D of Albert Heijn: hoe voordelig is dat?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl