- Bij het drukke seizoen voor de jaarcijfers van beursgenoteerde was het dinsdag de beurt aan navigatiedienstverlener TomTom.
- De dip op de automarkt, vooral door de zwakkere vraag naar elektrische auto’s, is ook merkbaar bij TomTom.
- Maandag nabeurs kwam ook chipfabrikant NXP met de jaarcijfers naar buiten.
- Lees ook: 2 beurshandelaren die bekend zijn van de film ‘The Big Short’, laten AI links liggen en kijken elders in de markt
Terwijl de wereld probeert uit te vinden hoe ernstig de dreiging van een handelsoorlog tussen de VS, Canada, Mexico, China en mogelijk de Europese Unie kan worden, gaat het seizoen van de jaarcijfers van beursgenoteerde bedrijven gewoon door.
Dinsdag kwam op de Amsterdamse beurs navigatiespecialist TomTom met de resultaten naar buiten, terwijl het maandag nabeurs de beurs was aan chipfabrikant NXP.
Het aandeel TomTom daalde dinsdag op de Amsterdamse beurs bijna 10 procent. Het aandeel NXP daalde op maandag gedurende de reguliere beurshandel in de VS, meer leefde ruim 2 procent op in de nabeurshandel.
TomTom: lagere omzet uit automotive
Navigatiedienstverlener TomTom ziet zijn inkomsten teruglopen door de malaise in de auto-industrie. Het Nederlandse bedrijf krijgt daardoor minder opdrachten van autofabrikanten.
De consumententak van TomTom krimpt al jaren, omdat veel mensen geen los navigatieapparaat meer gebruiken. TomTom verdient zijn geld nu vooral door zijn kaartentechniek te verkopen aan autoproducenten die de kaarten in de infotainmentsystemen van voertuigen inbouwen.
Maar autofabrikanten kampen met een zwakke vraag naar elektrische auto's en de kwakkelende wereldeconomie. Daarbij hebben grote Europese autoconcerns last van concurrentie uit China.
Bij TomTom daalde de automotive-omzet vorig jaar met 4 procent, terwijl de consumentenomzet 10 procent verder afnam. Andere inkomsten, bijvoorbeeld uit samenwerkingen met Microsoft en Huawei, namen wel toe maar niet voldoende om een algehele verkoopdaling te voorkomen.
De totale omzet bedroeg ruim 574 miljoen euro, 2 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep kwam TomTom dik 17 miljoen euro tekort, tegen een nettoverlies van 21 miljoen euro een jaar eerder. TomTom verwacht in 2025 een verdere omzetdaling.
"We blijven voorzichtig wat betreft ontwikkelingen op korte termijn", laat financieel directeur Taco Titulaer weten. Voor iets verder in de toekomst is hij naar eigen zeggen nog wel optimistisch. Onder meer de ontwikkeling van zelfrijdende auto's moet voor TomTom extra werk en daarmee ook extra inkomsten opleveren.
NXP kampt met uitdagende chipmarkt
De Nederlandse chipfabrikant NXP heeft het afgelopen jaar minder omzet en winst geboekt dan een jaar eerder. Het in Eindhoven gevestigde bedrijf, dat een beursnotering in New York heeft, spreekt nog steeds van "uitdagende" marktomstandigheden.
De omzet bedroeg vorig jaar ruim 12,6 miljard dollar (ongeveer 12,2 miljard euro), tegenover 13,3 miljard dollar in 2023. De operationele winst daalde met 6 procent tot 4,4 miljard dollar.
NXP zegt vorig jaar "veerkrachtige resultaten" te hebben behaald, ondanks de moeilijkere omstandigheden. "We richten ons vastberaden op het beheersen van wat binnen onze invloedssfeer ligt, om een zachte landing te realiseren terwijl we onze groeistrategie uitvoeren", zegt topman Kurt Sievers in een toelichting op de cijfers.
De voormalige halfgeleiderdivisie van Philips, gevestigd in meer dan dertig landen, maakt chips voor tal van apparaten die in verbinding staan met het internet. De vraag naar sommige van die apparaten is erg gevoelig voor de stand van de economie. NXP heeft ook een grote vestiging met ongeveer 1600 medewerkers in Nijmegen.
Eerder dit jaar kreeg NXP nog 1 miljard euro te leen van de Europese Investeringsbank (EIB) om zijn innovatie met halfgeleiders te versnellen. De financiering is specifiek bedoeld voor de ontwikkeling van chips voor bijvoorbeeld de autosector en de industrie op NXP-locaties in Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland en Roemenië.