Bij de stroom van jaarcijfers op de beurs waren woensdag twee in het oog springende bedrijven aan de beurt: grootbank ING en navigatiespecialist TomTom.
Navigatiedienstverlener TomTom heeft afgelopen jaar weer winst geboekt. Dat deed het bedrijf vanuit een lagere omzet, wat met name werd veroorzaakt door een teruggang in de inkomsten uit consumentenproducten met bijna een kwart. Maar de winstmarge verbeterde aanzienlijk.
De nettowinst bedroeg 44,8 miljoen euro. Dat was in 2017 nog een verlies van 194,4 miljoen euro, grotendeels veroorzaakt door een afschrijving op de consumentendivisie. TomTom behaalde vorig jaar een omzet van 860,6 miljoen euro tegen 902,9 miljoen euro een jaar eerder. De winstmarge kwam uit op 71 procent. Dat was in 2017 nog 63 procent.
De automotive-tak deed het met een omzetstijging van 12 procent wel beter. Juist die tak, die digitale kaarten, verkeersinformatie en navigatiesoftware voor automakers maakt, wordt gezien als belangrijk voor de toekomst van TomTom.
In die activiteiten gaat de kaartenmaker meer investeren, laat topman Harold Goddijn weten. Daarbij haalt hij onder meer de eerder deze week aangekondigde uitbreiding van de deal met Microsoft aan om aan te geven dat de producten van TomTom de concurrentie aan kunnen.
TomTom verkocht onlangs zijn divisie die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen aan de Japanse bandenmaker Bridgestone. Volgens Goddijn heeft het bedrijf nu "een duidelijker aandachtsgebied''.
Voor dit jaar verwacht TomTom dat de omzet van de overgebleven activiteiten verder afneemt naar 675 miljoen euro. Dat was vorig jaar 687 miljoen euro. De inkomsten van de automotive-divisie gaan echter met zo'n 15 procent omhoog en de winstmarge blijft boven de 70 procent. TomTom wil 55 miljoen euro uitgeven aan investeringen. De aangepaste winst per aandeel halveert ten opzichte van 2018.
Lees ook: TomTom legt uit waarom de navigatiespecialist de banden met Microsoft aanhaalt
Op de beurs daalde TomTom woensdag bij de opening met ruim 4 procent. Een dag eerder boekte het aandeel nog een forse stijging.
ING kan megaboete makkelijk hebben
ING heeft in 2018 minder winst geboekt dan een jaar eerder. Het resultaat werd onder meer omlaag getrokken door de megaboete die de bank kreeg in verband met witwassen. Het financiële concern meldt bij zijn jaarcijfers verder dat er een noodzaak is tot verdere kostendiscipline, vanwege een verwachte teruglopende groei bij kredietverstrekking aan bedrijven.
Onder de streep bleef 4,7 miljard euro over, tegen een nettowinst van 4,9 miljard euro in het voorgaande jaar. Het zogeheten onderliggende resultaat voor belastingen, de winst zonder het effect van de schikking, groeide evenwel met 4,5 procent naar 7,5 miljard euro.
ING erkende in september tekort te zijn geschoten bij het voorkomen van witwassen. De zaak werd voor 675 miljoen euro geschikt met het Openbaar Ministerie (OM). Daarnaast betaalde ING de overheid 100 miljoen euro terug. De kwestie leidde tot veel politieke ophef en maakte ook de positie van financieel topman Koos Timmermans onhoudbaar. Eerder vorig jaar zorgde de mislukte poging tot een salarisverhoging voor topman Ralph Hamers eveneens voor veel reuring.
Ondanks dit alles kreeg ING er weer veel nieuwe klanten bij. Het wereldwijde klantenbestand groeide vorig jaar met 1 miljoen naar 38,4 miljoen. ING spreekt verder met van aanhoudende groei met veerkrachtige marges. De bank slaagt erin hogere inkomsten uit commissies te halen, terwijl de risicokosten daalden.
In het vierde kwartaal van het jaar dikte de nettowinst overigens ook weer met ruim een kwart aan, tot bijna 1,3 miljard euro. De kwartaalbuffer bleef daarnaast sterk met een score van 14,5 procent.
Op de beurs werd ING woensdag beloond met een koerswinst van ruim 3 procent. ING is met ,,goede resultaten'' naar buiten gekomen, zeggen analisten van KBC Securities. Ze onderstrepen dat de kosten afgezet tegen de inkomsten voor heel 2018 onder de 55 procent lagen. Ook ziet de kapitaalbuffer er met een score van 14,5 procent volgens de marktvorsers goed uit.