- Een aantal belangrijke beursgenoteerde bedrijven kwam donderdag met de jaarcijfers over 2023 naar buiten.
- De nieuwe topman van soep- en zeepconcern Unilever ziet een bedreiging in goedkope huismerken, maar Unilever is doorgegaan met het verhogen van prijzen.
- Staalreus ArcelorMittal boekte een miljardenverlies door lagere prijzen en minder vraag.
- Lees ook: Amerikaanse techreuzen zijn overgewaardeerd op de beurs – dit zijn interessante alternatieven voor de Magnificent 7, volgens een grote vermogensbeheerder
Drie belangrijke op de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijven kwamen donderdag met de jaarcijfers naar buiten: soep-en zeepconcern Unilever, betalingsdienstverlener Adyen en staalconcern ArcelorMittal. Daarnaast presenteerde Rabobank, dat geen beursgenoteerde bedrijf is, de resultaten over 2023.
De nieuwe topman van Unilever, Hein Schumacher, vindt dat de A-merken van het bedrijf niet goed genoeg concurreren tegen goedkopere huismerken van supermarkten. Maar het bedrijf is wel doorgegaan met het verhogen van de prijzen. Betalingsbedrijf Adyen zag de omzet in de tweede helft van afgelopen jaar weer harder groeien. En staalreus ArcelorMittal boekte een miljardenverlies door minder vraag naar staal en lagere prijzen.
Het aandeel Unilever won ruim 3 procent, Adyen boekte een koerssprong van liefst 13 procent, en ook ArcelorMittal ging vooruit met ruim 3 procent.
Weer hogere prijzen voor A-merken van Unilever
Unilever boekte in 2023 een omzet van 59,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor de effecten van wisselkoersen en de verkoop of aankoop van bedrijfsonderdelen, steeg de omzet met 7 procent.
Voor het grootste deel dankte Unilever dat aan hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg licht. De prijzen stegen eind vorig jaar overigens veel minder hard dan aan het begin. Waar het in de eerste maanden van 2023 om in doorsnee 10,7 procent duurdere producten ging, was dat in het slotkwartaal nog maar 2,8 procent.
Hoewel Unilever de prijzen dus nog steeds kan verhogen, zijn de merken van van het soep- en zeepconcern niet concurrerend genoeg, vindt de vorig jaar aangetreden topman Hein Schumacher. Het bedrijf achter merken als Axe, Dove, Magnum en Calvé verkocht vorig jaar weliswaar iets meer producten, maar het Britse concern veroverde niet genoeg marktaandeel. Daarbij had Unilever onder andere last van goedkopere huismerken.
"Onze concurrentiekracht is niet goed genoeg en we zijn hard bezig daar iets aan te doen", verklaarde Schumacher bij de jaarcijfers van Unilever. Een volgens hem te klein deel van het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern vergrootte zijn marktaandeel.
Unilever verloor terrein aan huismerken, die met name in Europa populairder zijn geworden nu het dagelijks leven snel duurder is geworden. Tegelijkertijd is in Noord-Amerika een groep consumenten die liever overstapt op extra luxe merken.
Schumacher, die overkwam van zuivelconcern FrieslandCampina, kwam in oktober al met plannen om Unilever beter te laten presteren. Daarbij verving hij meteen een groot deel van de leidinggevenden. Daarnaast moet het bedrijf zijn marketinginspanningen vooral richten op de dertig best presterende merken. Ook is het volgens Schumacher nodig productiever te worden, wat de kosten binnen de perken houdt en de winstmarges verbetert.
De nettowinst daalde met 13,7 procent tot 7,1 miljard euro. Unilever laat aandeelhouders meeprofiteren van de winst door dit jaar voor 1,5 miljard euro eigen aandelen in te kopen, wat de waarde van de overgebleven stukken stuwt. Vorig jaar profiteerden aandeelhouders voor 5,9 miljard euro van dividenden en de inkoop van aandelen.
Adyen boekt snellere groei in tweede helft 2023
Betalingsverwerker Adyen is in het tweede halfjaar van 2023 sneller gegroeid dan in de voorgaande zes maanden. Afgelopen zomer schrokken beleggers nog van het lagere groeitempo van het Amsterdamse fintechbedrijf, dat op de beurs kelderde.
Adyen, dat tussen betaalnetwerken van winkeliers en die van betaalkaartbedrijven als Visa en Mastercard zit, verwerkte in de tweede helft van vorig jaar 544,1 miljard euro aan betalingen. Dat is 29 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, een sterkere toename dan de 23 procent in de eerste zes maanden.
Zelf hield Adyen 23 procent meer omzet over aan alle verwerkte transacties. De totale opbrengsten kwamen in de tweede jaarhelft uit op 887 miljoen. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 416,1 miljoen euro. Dat was 48 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar die stijging dankt Adyen voornamelijk aan de gestegen rentes die het bedrijf ontving uit het bij banken gestalde geld.
De voor belastingen, rentes en afschrijvingen gecorrigeerde winst steeg 14 procent tot 423 miljoen euro.
ArcelorMittal heeft last van minder vraag naar staal én lagere prijzen
Staalconcern ArcelorMittal heeft het laatste kwartaal van 2023 met een fors verlies afgesloten. Een groot dodelijk ongeluk bij een door ArcelorMittal geëxploiteerde mijn in Kazachstan drukte ook op de financiën van het bedrijf. Daarnaast vielen de grondstof- en verkoopprijzen voor staal negatief uit en nam de vraag naar staal af.
Het mijnongeval in Kazachstan in oktober kostte 45 mensen het leven. Daarop eiste de Kazachse regering dat ArcelorMittal zou vertrekken als eigenaar van de grootste staalfabriek van het land en een aantal kolenmijnen. Bij die gedwongen verkoop van de Kazachse bezittingen moest het bedrijf 900 miljoen dollar afboeken.
Daarnaast daalde de gemiddelde staalprijs met ruim 5 procent en verkocht het bedrijf 3 procent minder staal. Het leidde in het vierde kwartaal tot een ruim 12 procent lagere omzet van 14,6 miljard dollar, waarop ArcelorMittal een verlies leed van bijna 3 miljard dollar.
Rabobank boekt fors meer winst door hoger winst marge op uitlenen spaargeld
Rabobank heeft afgelopen jaar flink geprofiteerd van de langzaam oplopende spaarrente. De rente die het financiële concern ontving, nam sneller toe dan het bedrag dat de financiële instelling zelf moest uitkeren, waardoor de nettowinst bijna verdubbelde.
Rabobank maakte zo'n 4,4 miljard euro winst, tegenover 2,4 miljard euro een jaar eerder. De bank was ook meer kwijt aan allerlei kosten (plus 9 procent), maar de extra inkomsten waren ruim voldoende om dat te compenseren. Vooral aan personeelskosten was Rabobank afgelopen jaar fors meer kwijt, iets waarvan het bedrijf verwacht dat dat ook de komende tijd nog zo blijft.
Financieel directeur Bas Brouwers zegt te verwachten dat de bank zo'n winstsprong niet snel herhaalt. "Dit was een uitzonderlijk goed jaar. De rente is nog nooit zo snel, zo hard gestegen. Dat is superuitzonderlijk. Je kunt ook zeggen dat dit een snel herstel is van de afgelopen jaren waarin de rente-inkomsten enorm onder druk stonden, maar dit herstel zal niet op dit niveau aanhouden. We denken dat dit een piek is geweest."
Brouwers schat dat de rente-inkomsten dit jaar met zo'n 5 tot 6 procent dalen, na een stijging van meer dan een kwart in 2023. "De spaarrentes zijn verhoogd en de marktrentes dreigen weer naar beneden te gaan", licht de directeur de kentering voor de bank toe. Over de gevolgen voor de winst wilde hij zich niet uitlaten, omdat dit van veel zaken afhankelijk is.
De "herinrichting" waar Rabobank aan werkt, gaat volgens topman Stefaan Decraene niet per se gepaard met het schrappen van banen. Decraene zegt dat het plan ook niet is bedoeld om kosten te besparen, maar meer om de focus op de klant te vergroten en de bank te versimpelen. "Dan zullen we waarschijnlijk efficiënter gaan werken en dan moet een aantal mensen gaan kijken naar andere functies, maar dat managen we met hen."
De begin vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter zegt dat hij wil doorbouwen op de strategie van zijn voorgangers. "Maar ik wil een accent aanleggen. Toen ik hier kwam, vond ik dit een heel mooie en sterke bank, maar hoe kunnen we dit gaan versterken? Dus het is echt doorbouwen op iets wat stevig is."
Eind vorig jaar werd duidelijk dat Rabobank werkt aan een plan om de organisatie te "vereenvoudigen". Het Financieele Dagblad meldde woensdag op basis van een nieuw uitgelekt voorstel dat de bank het managementteam wil inkrimpen. Ook zou de regionale structuur op de schop gaan. "Maar het is te vroeg om te zeggen dat er banen gaan verdwijnen", aldus Decraene bij de presentatie van de jaarcijfers.
In Nederland had Rabobank eind 2022 ruim 25.000 medewerkers in dienst. Wereldwijd ging het toen om 47.000 werknemers.