- Twee grotere beursgenoteerde bedrijven kwamen woensdag met de cijfers naar buiten in Amsterdam.
- ABN AMRO profiteerde in het eerste kwartaal van dit jaar van een flinke stijging van de rentemarge.
- Supermarktconcern Ahold Delhaize wist de winst ook op te voeren, maar voelt tegelijk de kostenstijgingen.
- Lees ook: Beurs en Amerikaanse centrale bank blijven elkaar uitdagen: Sell in May?
Woensdag kwamen er op de Amsterdamse beurs twee grotere beursgenoteerde bedrijven met de cijfers over het eerste kwartaal naar buiten: grootbank ABN AMRO en supermarktconcern Ahold Delhaize.
ABN AMRO wist te profiteren van een hogere rentemarge, wat betekent dat het verschil tussen de rente die de bank ontvangt op hypotheken en bedrijfsleningen, en de rente die de bank betaalt voor onder meer spaargeld, is toegenomen.
Supermarktconcern Ahold Delhaize, in Nederland eigenaar van onder meer Albert Heijn en bol.com, winst de winst in het eerste kwartaal van dit jaar verder op te schroeven. Wel was er aan de kostenkant druk op de winstmarges.
Woensdagochtend steeg het aandeel ABN AMRO met bijna 2 procent, terwijl het aandeel Ahold Delhaize ruim 1,5 procent daalde.
Hogere rentemarge speelt ABN AMRO in de kaart
ABN AMRO heeft zijn winst in het eerste kwartaal van dit jaar flink opgevoerd, ondanks de recente onrust in de bankensector. Het financiële concern wist onder meer te profiteren van de gestegen rente. Daardoor lukte het om hogere marges te pakken op spaargeld dat bij de bank werd gestald.
Onder de streep bleef 523 miljoen euro nettowinst over. Dat is 77 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Destijds liepen de rente-inkomsten nog terug vanwege de toen zeer lage rente.
Topman Robert Swaak wijst er in een toelichting op dat de Nederlandse economie in het eerste kwartaal "wederom veerkrachtig" bleek. Dat is belangrijk voor een bank als ABN AMRO die het erg moet hebben van de Nederlandse markt. "De recente onrust op de financiële markten werd aangewakkerd door specifieke problemen bij een aantal banken", geeft Swaak ook aan. Volgens hem hebben banken in de eurozone flinke buffers opgebouwd, waardoor banken hier wel tegen een stootje zouden kunnen.
Op de financiële markten ontstonden eerder grote zorgen toen enkele Amerikaanse banken en ook Credit Suisse in de problemen kwamen en gered moesten worden. De banken raakten in moeilijkheden door een combinatie van de sterk opgelopen rente en klanten die opeens massaal hun geld weghaalden. De Nederlandsche Bank (DNB) was er vervolgens snel bij door te benadrukken dat banken in Nederland wel weerbaar zijn en voldoende geld achter de hand hebben.
Ahold Delhaize: winst groeit, maar wel enige druk op winstmarge
Winkelconcern Ahold Delhaize heeft in de eerste drie maanden van het jaar een hogere winst geboekt op een gestegen omzet. Het moederbedrijf van Albert Heijn, Etos en bol.com kampt nog altijd met hogere kosten voor bijvoorbeeld energie.
Deels worden die doorberekend in hogere prijzen, maar het bedrijf zegt ook veel kosten elders te besparen om dit op te vangen. Tegelijkertijd kampten supermarkten van de multinational met stakingen in België, waardoor de resultaten in Europa achterbleven.
De onderliggende nettowinst kwam uit op 593 miljoen euro, 7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarges, die laten zien hoeveel cent winst er per euro omzet wordt geboekt, daalden juist iets.
De omzet steeg met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro. Opnieuw waren de activiteiten in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize het merendeel van zijn omzet behaalt, veel winstgevender dan in Europa. Ook pakte de wisselkoers gunstig uit.
"We houden de prijzen zo laag mogelijk", stelt topman Frans Muller in een toelichting. Hij wijst daarbij op een besparingsprogramma dat 1 miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren.
Onlangs had Albert Heijn last van stakingen in Nederlandse distributiecentra, waardoor de schappen in een aantal supermarkten van de keten steeds leger raakten. Dit is nog niet terug te zien in de resultaten, want de acties begonnen na het eerste kwartaal. Maar in die periode hadden Delhaize-winkels in België wel last van stakingen van boze werknemers die niet wilden dat die zaken overgingen naar franchisenemers. Volgens een analist van de bank Degroof Petercam kostte dat zo'n 100 miljoen euro omzet.
Geen 'graaiflatie' bij supermarkten van Ahold Delhaize, zegt topman
Het fenomeen 'graaiflatie' staat ver af van wat er in supermarkten gebeurt, stelt Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Na ruim anderhalf jaar van oplopende inflatie nemen zorgen toe over bedrijven die niet alleen gestegen kosten doorberekenen in hun prijzen, maar ook extra winst pakken. Maar volgens Muller maken de kwartaalcijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn duidelijk dat het in de supermarkten niet het geval is.
"Kijk naar de cijfers", zegt Muller, verwijzend naar de gedaalde winstmarge in Europa. "Als mensen het hebben over graaiflatie, staat dat heel ver af van wat bij ons gebeurt."
Consumenten zien dat hun boodschappen in de supermarkt snel duurder zijn geworden, onder andere doordat energie, grondstoffen en personeel duurder zijn geworden. Maar sommige economen, en onlangs ook president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB), waarschuwen dat dit in bepaalde gevallen niet alleen het gevolg is van gestegen kosten. Zo "zijn bedrijven in sommige sectoren erin geslaagd hun winstmarges op te voeren vanwege een scheefgroei van vraag en aanbod en de onzekerheid die ontstaan is door de hoge en volatiele inflatie", zei Lagarde vorige week in een persconferentie.
De supermarktenbranche hoort volgens Muller niet bij die bedrijfstakken, gezien de "flinterdunne" marges. Hij wijst daarbij ook op het grote verschil in winstgevendheid tussen supermarkten en grote leveranciers van voedingsmiddelen en verzorgingsproducten. "Dat is een compleet ander beeld. Wij maken in Europa 2,8 cent winst op de euro, dat is veel minder dan de 12 tot 20 procent winstgevendheid bij foodproducenten", reageert hij. De onderhandelingen met grote leveranciers zijn volgens hem dan ook "hard". "Wij spelen daarin een belangrijke rol om de prijs omlaag te krijgen."