Duitsland, waar de consument nog wel vertrouwen toont, krijgt steeds meer last van een moeilijke vergelijkingsbasis. De onderneming houdt voor heel 2012 rekening met een sterke daling van het bedrijfsresultaat.
In het derde kwartaal kwam de nettowinst 40 procent lager uit op 4,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 6,3 miljoen euro, 35 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde met 3,3 procent tot 100,2 miljoen euro.
Opleving
In Nederland daalde de omzet in vergelijkbare winkels met 9 procent. De daling van de orders in juli en augustus werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door een kleine opleving in september. Anbeek liet weten dat in alle landen aanvullende maatregelen worden genomen om de kosten te drukken. Dat geldt ook voor Nederland, maar of dat ook gevolgen heeft voor het aantal banen bij het bedrijf kon de topman niet zeggen.
De verkopen in Duitsland hadden te lijden onder het zomerse weer in de afgelopen periode. De omzet ging daar met 4 procent omlaag. Het consumentenvertrouwen blijft bij de oosterburen onveranderd goed, zei de topman. ,,Niets wijst op dit moment op een verandering.” Maar omdat in Duitsland vorig jaar uitzonderlijk sterke resultaten werden behaald, wordt de vergelijking in het vierde kwartaal moeilijk.
Spanje
In Spanje, dat 3,5 procent bijdraagt aan de omzet van Beter Bed, voelde de onderneming de volledige druk van de economische crisis met een omzetdaling van 21 procent. Anbeek zei te verwachten dat de maatregelen die nu in Spanje worden genomen ,,afdoende'' zullen zijn.
In heel 2012 denkt Beter Bed er 32 winkels bij te krijgen. Dat is het verschil tussen de winkels die worden geopend en locaties die worden gesloten. Meestal ligt dit aantal tussen de 50 en 100, liet Anbeek eerder al weten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl