Met een printertje ter grootte van een iPod wil het legendarische cameramerk een jongere generatie lekker maken voor het afdrukken van foto’s.

Een foto maken en het resultaat meteen terug kunnen zien. Jarenlang had Polaroid met zijn Instamatic-camera’s het monopolie op dit concept. Maar door de digitalisering ging het bedrijf in 2001 failliet. De reïncarnatie van het bedrijf probeert nu aansluiting te vinden bij de generatie-Y, schrijft Businessweek.

Tastbare foto’s: revolutionair

“Mensen nemen miljarden foto’s per dag op hun smartphone”, zegt directeur Scott Hardy, “en het idee dat je die kunt omzetten in iets tastbaars is een volkomen nieuw concept voor de generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk.” Vandaar de jongste troef van Polaroid: een draagbaar printertje dat doet denken aan de eerste iPod. De Zip print fotootjes die in je portemonnee passen. Zonder inktpatroon: de technologie zit in het papier verwerkt.

Polaroid is niet meer hetzelfde bedrijf als weleer: de nieuwe eigenaren gooien het op strategische samenwerkingsverbanden met andere bedrijven voor onderzoek en ontwikkeling. Het papier voor in de Zip gebruikt ZINK (Zero Ink)-technologie. In ieder geprint fotootje zit volgens Hardy een miljard kleurstofkristallen.

Hip ontwerp

Het ontwerp komt van de studio Ammunition uit San Francisco, die wordt geleid voor Robert Brunner, ex-Apple-ontwerper. Ammunition tekende ook voor de Cube, een vierkante hogedefinitiecamera die Polaroid eerder op de markt bracht.

De Zip werkt via bluetooth en een app. Je kunt via de app ook filters en zelfs emoji aan de afbeelding toevoegen. Het papier is niet goedkoop: een pak van 100 ZINK-velletjes kost 25 euro. De Zip kost 129 dollar. Onlangs bracht Polaroid al een hybride camera-printer op de markt onder de naam Socialmatic, met 300 dollar wat prijziger dan de Zip.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl