De Volkskrant heeft sinds kort bepaalde artikelen achter slot en grendel
gezet. Wie een beveiligd artikel wil lezen moet ingelogd zijn als abonnee,
maar heeft ook de mogelijkheid om het losse artikel te kopen.
Dat kan door eenmalig via de telefoon, sms of iDeal 1,30 euro te betalen of
door een ‘strippenkaart’ aan te schaffen. Dan betaalt de lezer 9,50 euro
voor tien artikelen of 19,50 euro voor twintig stukken.
Ook gewoon gratis
Maar veel van de artikelen die tegen betaling worden aangeboden, zijn ook
gewoon gratis te raadplegen. Zo staan een groot aantal artikelen die achter
slot en grendel staan ook gewoon gratis in het archief en ook via Google is
het nodige te vinden. Eerder schreef Z24 dat veel artikelen die betaald
werden aangeboden, via Google bereikbaar waren. Dit waren artikelen die
dubbel in het systeem stonden, of om andere redenen dubbel in het archief te
vinden zijn.
Volgens marketing manager Eddy Hamoen van de Volkskrant is het systeem nog
niet helemaal waterdicht: "Artikelen die nog niet op internet hebben
gestaan, maar wel in de krant stonden, zetten we achter een betaalmuur. We
proberen zo goed mogelijk te ontdubbelen, maar als het online artikel ook
maar een fractie afwijkt van het krantenartikel, kan het er dubbel in komen
te staan." Volgens Hamoen staat tussen de 10 en 20 procent van de
betaalde artikelen ook gratis in het archief.
Geen denderend succes
Voorlopig is de nieuwe betaaldienst van de Volkskrant nog geen denderend
succes te noemen. "Bijna niemand betaalt voor de losse artikelen",
geeft Hamoen toe. "Het is ook wel duur, voor de 1,30 euro die we vragen
kan je bijna een hele krant kopen. Maar het is ook niet echt bedoeld voor de
gemiddelde consument, het is voor mensen die er voor hun werk gebruik van
willen maken. Door voor een artikel te betalen, heb je de garantie dat het
het identieke stuk is dat in de krant heeft gestaan."
Sinds mediatycoon Rupert Murdoch in mei 2009 aankondigde geld te gaan vragen
voor de online inhoud van de kranten van News corporation en ook de New York
Times aankondigde zijn nieuws achter een betaalmuur te gaan zetten, dromen
ook de Nederlandse kranten weer van een verdienmodel voor internet.
Financial Times-model
De meeste kranten en nieuwssites hanteren hiervoor het Financial Times-model.
De sporadische bezoeker kan een aantal artikelen gratis raadplegen, komt
iemand vaker, dan moet een abonnement worden aangeschaft. De Financial Times
werkt al een paar jaar met dit model, in januari kondigde de New York Times
ook op deze manier geld voor zijn artikelen te gaan vragen.
In Nederland experimenteert weekblad Elsevier met een dergelijk model. De
bezoeker krijgt een x aantal artikelen gratis te lezen, vervolgens wordt hem
gevraagd om zich te registreren. Daarna kan de ingelogde bezoeker nog eens
zes artikelen lezen en dan wordt gevraagd om een webabonnement te nemen.
Volgens René van Rijckevorsel, verantwoordelijk voor de internetactiviteiten
bij Elsevier, is het aantal mensen dat daadwerkelijk betaalt voor de online
artikelen "conform de verwachtingen". "Maar dat betekent niet
dat we dit ook definitief gaan invoeren."
Lees ook:
gratis blijft
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl