De Zweedse aanbieder van betaalapparaten iZettle heeft een nieuwe dienst voor ondernemers die ook in Nederland wordt uitgerold. Lenen op basis van je omzethistorie, zonder vaste aflossingstermijn.

Het Zweedse bedrijf iZettle trad eind 2014 toe op de Nederlandse markt voor mobiele betaalapparaten voor betalingen met een pinpas of creditcard. Zie dit artikel voor de vergelijking met andere partijen in Nederland.

Afgelopen vrijdag kondigde iZettle een nieuwe stap aan. Het bedrijf haalde in een nieuwe financieringsronde 60 miljoen euro op bij durfinvesteerders en introduceerde ook een nieuwe  dienst: iZettle Advance. Hiermee begeeft de Zweedse startup zich op de drukke markt voor alternatieve financiering voor kleinere en middelgrote bedrijven.

Lenen bij iZettle

iZettle is inmiddels actief in elf landen en rolt de kredietservice naar eigen zeggen “geleidelijk” uit in Europa. Bij navraag geeft de woordvoerder aan dat er geen planning is voor afzonderlijke landen. “We kijken naar onze huidige klantenbasis in Europa en breiden het aanbod van Advance gericht uit naar ondernemers die gebruik maken van iZettle, dus ook in Nederland.”

Cijfers over het aantal Nederlandse ondernemers dat gebruik maakt van de betaalapparaten van iZettle geeft het bedrijf niet.

Vaste commissie, geen vaste termijn

Maar hoe werkt de kredietservice van iZettle precies? Op basis van de omzethistorie met de kaartlezer van iZettle en aanvullende gegevens kan het bedrijf een risicoprofiel maken. Hiermee bepaalt iZettle of een ondernemer in aanmerking komt voor de kredietservice Advance.

Speciaal is volgens de woordvoerder de vormgeving van de kredietverlening. iZettle werkt namelijk niet met een vaste termijn voor de aflossing. "We bepalen op individuele basis hoeveel krediet een ondernemer kan krijgen en vragen daar een vaste commissie voor. De aflossing wordt vervolgens geregeld door een percentage op de omzet in te houden."

Stel bijvoorbeeld dat iZettle 5.000 euro leent aan een ondernemer, met een commissie van 500 euro. In totaal moet dan 5.500 euro worden terugbetaald. "We stellen dan bijvoorbeeld dat dit gebeurt door inhouding van 10 procent van de omzet tot het moment dat alles is afbetaald", aldus de woordvoerder van iZettle.

De ondernemer krijgt hierbij geen einddatum opgelegd voor de voltooiing van de aflossing. Op momenten dat de omzet hoog is, wordt er absoluut gezien veel afgelost; is er weinig omzet dan geldt het omgekeerde. Dit is volgens iZettle onder meer handig voor kleine bedrijven die met seizoensinvloeden te maken hebben, zoals ijsverkopers. "We willen dat de kleine ondernemer zich zoveel mogelijk concentreert op het maken van meer omzet".

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl