De Italianen willen daarover exclusief onderhandelen met de Frans-Nederlandse
branchegenoot. Dat meldde Alitalia vrijdag.

Het bestuur van het noodlijdende Alitalia was vrijdagavond bijeen om te
kiezen tussen twee biedingen. Naast Air France-KLM heeft ook een consortium
met daarin de kleinere Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One een bod
uitgebracht.

De Italiaanse regering heeft medio januari het laatste woord, als houder van
een belang van 49,9 procent in Alitalia. Sommige politici geven naar
verluidt de voorkeur aan Air One omdat een Italiaanse partij op de langere
termijn mogelijk minder banen zal schrappen.

Alitalia zei na afloop van de bestuursvergadering dat een overname door
Air France-KLM aanzienlijke synergieën zou opleveren. De Frans-Nederlandse
luchtvaartmaatschappij is volgens Alitalia van plan op de langere termijn
6,5 miljard euro te investeren in het verliesgevende bedrijf.

Het aantal banen dat Air France-KLM wil schrappen bij Alitalia is volgens het
bestuur in lijn met een plan voor herstructurering dat het zelf al heeft
opgesteld. Dat zouden er maximaal 1700 zijn. Verder blijven bij een overname
door Air France-KLM het merk en de meeste binnenlandse routes van Alitalia
behouden.

Air One zou 5,3 miljard euro willen steken in Alitalia. Het bedrijf zou
3700 banen willen schrappen. Verder zou de luchtvaartmaatschappij minder
diep voor Alitalia in de buidel willen tasten. Alitalia is op de beurs
ongeveer 1,1 miljard euro waard. Verder rust er op het bedrijf nog een
schuldenlast van ongeveer hetzelfde bedrag.

Air France-KLM is "verheugd, maar niet verrast'', aldus een woordvoerder van
het concern. "Nu moet de overheid nog beslissen aan wie ze haar aandelen wil
verkopen. De voorkeur van Alitalia voor ons zal daarin zwaar meewegen.''

Air France-KLM wil het door Alitalia genoemde investeringsbedrag van
6,5 miljard euro niet bevestigen. "Nadere details over investeringen,
synergievoordelen en saneringsplannen volgen nadat de Italiaanse overheid
zich heeft uitgesproken'', aldus de woordvoerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl