Op een zomeravond barbecueën met varkenslapjes en hamburgers van rundvlees? Nu is het nog normaal, maar de verwachting is dat we in 2032 nauwelijks meer traditionele vleesproducten eten.
Ondernemer Daan Luining van Meatable speelt slim in op deze verschuiving. Hij haalde onlangs een flinke investering op voor zijn bedrijf in kweekvlees, vertelt hij in de eerste aflevering van de podcast Bestemming 2032: Pioniers van de nieuwe wereld van ABN AMRO (MeesPierson).
In 2023 verwacht Luining dat de eerste stukken kweekvlees in de schappen liggen. De afzetmarkt voor kweekvlees is gigantisch, denkt hij, ook buiten Nederland. De welvaart stijgt in ontwikkelingslanden. En één van de eerste dingen die mensen doen als ze meer te besteden hebben: meer vlees eten.
Opnieuw vlees uitvinden
“We maken echt vlees, het is van een dier, maar dan zonder dat er een dier geslacht wordt”, vertelt hij in de podcast Bestemming 2032: Pioniers van de nieuwe wereld van ABN AMRO (MeesPierson).
Om vlees te produceren heb je volgens Luining slechts één keer cellen nodig van vlees dat afkomstig is van een dier. “Vervolgens kun je die cellen voor altijd gebruiken.”
Zeewierworstjes en insectenburgers
Kweekvlees is niet het enige vleesrecept voor de toekomst. Consumptiepsycholoog Hans Dagevos van de Wageningen Universiteit verwacht dat er in 2032 naast een lapje kweekvlees ook een insectenburger en een zeewierworstje op ons bord liggen.
Kan er echt zoveel veranderen in elf jaar? En hoe ga je als ondernemer innovatieve vleesvervangers aan de man brengen? Rob Morren van ABN AMRO heeft een duidelijke visie. “Je zult als ondernemer duidelijk moeten maken dat je waarde toevoegt. Als je dat concreet kunt maken, dan is de kans groot dat consumenten het product willen afnemen en ook dat ze daar een betere prijs voor willen betalen”, zegt hij in de podcast.
Ondernemen in 2032
Meer tips en inspiratie? Luister dan naar de eerste aflevering van de podcast Bestemming 2032: Pioniers van de nieuwe wereld van ABN AMRO (MeesPierson) op Spotify en leer net als de inspirerende experts en ondernemers denken vanuit de toekomst.
In de podcastserie helpt ABN AMRO (MeesPierson) je na te denken over de vraag: hoe zorg je als ondernemer dat je voorop blijft lopen in de maatschappij van morgen?