Hardop durven autobedrijven het nog niet te zeggen. Maar de verkoop van
bedrijfsbusjes en bestelwagens trekt weer iets aan. Omdat bijna 90 procent
van de kopers ondernemers betreft is, dat wellicht het begin van een
opsteker voor de economie.

In de maanden juni en juli werden respectievelijk zeven en drie procent meer
bedrijfswagens verkocht, vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. En
in augustus was zelfs sprake van een stijging van 10 procent, blijkt uit
nieuwe cijfers
van Bovag.

Verkoop bestelbus

“We zijn langzaam uit het dal aan het kruipen”, laat de woordvoerder
van Bovag weten. “Ook bestelbusjes kunnen niet eeuwig blijven
rondrijden en moeten vervangen worden. Wellicht gebeurt dat meer sinds juni,
maar op een normaal niveau is de verkoop nog niet.”

Omdat er in april en mei dit jaar nog sprake was van forse krimp bij de
verkoop van bestelwagens, ligt het saldo van de totale verkopen in 2012 nog
op een mager plusje van één procent. Bovag verwacht dat er dit jaar zo’n
57.000 bedrijfswagens aangeschaft worden, praktisch evenveel als in 2011.
Dat is nog altijd veel lager dan in 2007 en 2008, toen meer dan 80 duizend
nieuwe bedrijfsauto’s werden verkocht.

De markt voor bestelbusjes laat sowieso een ander patroon zien dan de verkoop
van personenauto’s. Die kende dit jaar een duidelijke knik. Doordat per 1
juli de milieunormen zijn aangescherpt voor auto’s die in een lage
bijtellingscategorie voor de inkomstenbelasting vallen, was het relatief
aantrekkelijk om een nieuwe leaseauto of auto van de zaak aan te schaffen in
de eerste helft van het jaar.

De verkopen van personenauto's zijn vervolgens in juli en augustus fors
gedaald. "Dit fenomeen speelt niet bij bedrijfswagens", zegt de
woordvoerder van Volkswagen Nederland. Met de VW Caddy en de VW Transporter
levert het Duitse concern de twee best verkopende modellen op de Nederlandse
markt.

Vervangingsvraag

Ook bij Volkswagen zien ze de verkopen iets aantrekken. "Maar we staan
nog niet te juichen. Deels is sprake van vervangingsvraag. We hopen dat het
herstel doorzet", aldus de woordvoerder.

Concurrent Peugeot is eveneens voorzichtig optimistisch, geeft de woordvoerder
aan: "We zien de markt iets aantrekken, maar proberen zelf ook veel te
doen met speciale centra voor professionele dealers."

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl