Het kabinet stimuleert elektrisch rijden en dat is zuur voor de ondernemer die net een bestelbus op benzine of diesel heeft gekocht.
Wie daarvoor heeft gekozen betaalt de komende jaren een hoger tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb), terwijl elektrische bestelbusjes zijn vrijgesteld van deze belasting.
Bij de fiscale plannen die op Prinsjesdag werden gepresenteerd geeft het kabinet zelf voorbeelden van hoe dit kan uitpakken.
Dat is te zien in onderstaande tabel:
Neem loodgieter Anton met een bestelbusje met een gewicht van 1.350 kilo. Die betaalt nu 328 euro per jaar motorrijtuigenbelasting. En dat wordt in 2021 345 euro en in 2022 362 euro. De stijging gaat door tot en met 2024. Dan betaalt Anton 394 euro aan motorrijtuigenbelasting.
In dit voorbeeld stijgt de motorrijtuigenbelasting voor een zelfstandige ondernemer die diesel of benzine rijdt in vier jaar tijd met 68 euro, ofwel 21 procent.
Ondernemers met bestelauto's op benzine of diesel zien de mrb vanaf 2021 elk jaar iets stijgen. Gemiddeld komt de stijging neer op 24 euro per jaar per bestelauto. Hoeveel het bedrag stijgt, hangt af van het gewicht van de bestelauto. De mrb is hoger naarmate de auto zwaarder is.
Het contrast met elektrische bestelbusjes is groot: daar is de motorrijtuigenbelasting nul.